Communicatie en voorlichting aan patiënten over invoering BSN in de zorg

De Voorzitter van de Tweede Kamer
der Staten-Generaal
Postbus 20018
2500 EA DEN HAAG

MEVA-CB-U-2830036

29 februari 2008

Naar aanleiding van de brief van de Nederlandse Maatschappij tot bevordering der Tandheelkunde (NMT) d.d. 12 december 2007, waarin de NMT stelt dat de overheid te weinig aandacht besteedt aan publieksvoorlichting rondom het BSN in de zorg, kan ik u het volgende berichten.

Adequate voorlichting over veranderingen in de zorg vind ik heel belangrijk. Zo hecht ik veel waarde aan helderheid omtrent het gebruik van het BSN in de zorg. Goede voorlichting aan zowel zorgaanbieders als publiek vormt dan ook een belangrijk onderdeel bij de invoering van het BSN in de zorg.

Zorgaanbieders worden geïnformeerd via een samenhangende mix van middelen, via verschillende kanalen en op verschillende momenten. Tot het moment waarop de Wbsn-z in werking treedt, ligt de nadruk op het kweken van bewustwording bij zorgaanbieders ten aanzien van de aanstaande Wbsn-z en de afstemming met en voorlichting aan ICT-leveranciers over de eisen die de Wbsn-z stelt aan hun systemen. Vanaf de invoering ligt de nadruk op de voorlichting aan en feitelijke ondersteuning van de (groepen van) zorgaanbieders die het BSN invoeren. Dit laatste geschiedt in samenwerking met de leveranciers en de koepels.

Ten aanzien van de voorlichting aan het publiek wordt op grote schaal materiaal beschikbaar gesteld aan zorgaanbieders waarmee zij hun eigen patiënten nader kunnen informeren. Concreet worden door VWS de volgende maatregelen genomen:

  • Het ontwikkelen en ter beschikking stellen van patiëntenflyers voor bijvoorbeeld de wachtkamer en/of balie.

  • Hierin wordt een algemene toelichting op het BSN in de zorg en op de patiëntenrechten gegeven, en worden patiënten geattendeerd op het feit dat men zich bij bezoek aan een zorgverlener moet legitimeren.

  • Het ontwikkelen en ter beschikking stellen van een poster voor wachtkamers. Op de poster staat de boodschap centraal dat de patiënt zich moet kunnen legitimeren.

  • Het plaatsen van een advertentie in huis-aan-huisbladen met landelijke dekking.

  • Het uitgeven van persberichten ten behoeve van free publicity.

Daarnaast kunnen zowel zorgaanbieders, ICT-leveranciers als patiënten vanaf 1 april voor alle vragen over en ondersteuning bij invoering van zowel het BSN als van het Elektronisch Medicatiedossier (EMD) en het Waarneemdossier Huisartsen (WDH) terecht bij een centraal benaderbaar loket. Dit loket (1 website en 1 telefoonnummer) functioneert naar de buiten-wereld toe als front-office voor de achterliggende organisaties die betrokken zijn bij de invoering en gebruik van BSN en EMD/WDH: NICTIZ, CIBG en VWS.

Deze maatregelen vormen een aanvulling op de voorlichtingscampagne die door het ministerie van BZK is gevoerd voorafgaand aan de inwerkingtreding van de Wet algemene bepalingen burgerservicenummer (Wabb). In overleg met VWS is toen in de diverse communicatiemiddelen reeds expliciet aandacht besteed aan het komende gebruik van het BSN in de zorg en is een huis-aan-huisadvertentie geplaatst.

Het is mijn overtuiging dat patiënten met de door VWS genomen aanvullende maatregelen voldoende informatie krijgen over de wijzigingen die het gevolg zijn van de invoering van het BSN in de zorg.

De Minister van Volksgezondheid,
Welzijn en Sport,

dr. A. Klink