Fijnstofheffing ingevoerd

De belasting op fijnstof voor auto's is vanaf 1 april ingevoerd. Belangenclubs BOVAG en RAI Vereniging wilden de invoering van de heffing door het ministerie van Financiën met een kortgeding tegenhouden, maar de rechtbank in Den Haag besliste anders. De fijnstofheffing als onderdeel van de aanschafbelasting BPM is een feit.

Tot 1 april 2008 gold bij de aankoop van een nieuwe dieselauto met roetfilter een standaardkorting van 600 € op de aanschafbelasting (BPM). Deze regeling is komen te vervallen. Nu geldt een fijnstofdifferentiatie die de korting afhankelijk maakt van de fijnstofuitstoot.

Kopers van voertuigen met een lage uitstoot kunnen nog altijd genieten van een korting. Hoe meer uitstoot des te duurder de nieuwe auto wordt. De maximale korting is 900 €, de maximale toeslag is onbeperkt. Het omslagpunt van korting naar toeslag ligt bij een uitstoot van 5 milligram per kilometer (mg/km). Elke milligram uitstoot kost 200 €.

Ter illustratie: 4 mg/km x 200 € = 800 € - 900 € levert een korting op van 100 €. 5 mg/km x 200 € = 1000 € - 900 € resulteert in een toeslag van 100 €. Personenauto's waarvan geen uitstoot bekend is, worden geacht de maximumuitstoot te veroorzaken. Deze is in normale gevallen 25 mg/km en in uitzonderingsgevallen 40 of 60 mg/km. Er bestaat een tegenbewijsmogelijkheid.

Zie ook het bericht op de site van het ministerie van Financiën.