Klimaatbewustzijn Nederlanders stijgt in half jaar met 10 procent

Onbekendheid met energiebesparende maatregelen is nog altijd de hoofdreden voor energieverspilling. Maar het aantal mensen dat wel mogelijkheden kent om klimaatverandering tegen te gaan is in een half jaar tijd met maar liefst 10 procent gestegen. Dit zijn enkele uitkomsten van het onderzoek dat Klimaatcampagne HIER liet uitvoeren en vandaag presenteerde.

Aanleiding van het onderzoek is de Tikkie Terug-campagne, een samenwerking tussen RTL Nederland en Procter & Gamble, ondersteund door HIER, die een half jaar geleden van start ging. Het doel is meer mensen aan te zetten tot het nemen van energiebesparende maatregelen en het energiegebruik te compenseren. Na een half jaar tips uitdelen, is via het onderzoek gekeken naar de huidige kennis en bereidheid van Nederlanders om klimaatverandering tegen te gaan.

Wat blijkt?

  • zes maanden geleden wist 42 procent van de Nederlanders niet wat hij moest doen tegen de klimaatverandering, nu is dat percentage nog 33 procent;
  • acht op de tien Nederlanders geeft aan zich zorgen te maken over de klimaatverandering;
  • bijna zes op de tien daadwerkelijk maatregelen treft om deze verandering tegen te gaan;
  • de score die 'de Nederlander' zichzelf geeft als het op milieubewust gedrag aankomt, is een kleine zeven;
  • de helft van de Nederlanders houdt ook het milieu in het achterhoofd bij de aanschaf van een nieuw product, door bij de keuze rekening te houden met duurzaamheid. Zij zijn echter niet bereid daar extra geld voor neer te tellen.

De Top-5 meest genomen maatregelen dit half jaar:

  • apparaten minder op stand-by laten staan;
  • afval scheiden;
  • spaarlampen gebruiken i.p.v. gewone lampen;
  • thermostaat lager zetten;
  • wassen op lagere temperatuur.

Minister Cramer toont zich verheugd met de resultaten en is vooral positief over de praktische energiebesparende tips van de campagne die 10 procent van de ondervraagden hun gedrag deed veranderen: 'Het zijn mooie resultaten van een geslaagde actie die goed zijn voor het milieu én de portemonnee. Nu de energieprijzen zo sterk zijn gestegen wordt het nog interessanter energie te besparen.'

Ook gaf de bewindsvrouw aan zich sterk te willen maken voor het verkleinen van het prijsverschil tussen duurzame en niet-duurzame producten. 'Ik wil een pleidooi houden voor een lager BTW-tarief voor duurzame producten en praat daar graag verder over in Europa', zo sprak minister Cramer.