Brief aan Tweede Kamer over modernisering GBA

Naar aanleiding van mijn brief van 10 januari 2008 ( kamerstuk 2007-2008,27859,nr.10) heeft U mij op 29 februari 2008 de schriftelijke vragen van de vaste commissie voor Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties doen toekomen over de modernisering van de Gemeentelijke Basisadministratie persoonsgegevens(GBA). Bij brief van 17 maart 2008 heb ik u verzocht om uitstel van beantwoording. Ik realiseer mij dat de beantwoording uiteindelijk lang op zich heeft laten wachten. Naast de in de brief van 17 maart aangegeven redenen, namelijk het overleg met de Vereniging van Nederlandse Gemeenten en de Nederlandse Vereniging voor Burgerzaken , is een belangrijke extra reden dat bij de nadere uitwerking van het project steeds duidelijker werd dat de uitkomsten daarvan de beantwoording sterk zouden kunnen beïnvloeden.
Ik heb er daarom voor gekozen om deze uitkomsten zo veel mogelijk mee te nemen in de beantwoording om daarmee een zo compleet mogelijk beeld te geven van de ontstane situatie.
Met de voorliggende brief geef ik de antwoorden op de vragen die door de commissie zijn gesteld. Deze antwoorden zijn als een bijlage bijgesloten. In een aparte bijlage treft u een lijst van gebezigde afkortingen aan. Met deze brief wil ik uw Kamer tevens informeren over de beslissingen die ik heb genomen over de verdere gang van zaken m.b.t. de modernisering van de GBA.

Aanleiding

Beheersmaatregelen,

Ter bevordering van de beheersbaarheid en het overzicht heb ik het programma
in een aantal onderdelen beschouwd en voor onderzoek en verdere uitwerking in procedure gebracht.
GBA-V is het programma onderdeel dat de centrale voorziening vormt om het berichtenverkeer tussen gemeenten onderling en naar de afnemers te verzorgen.
De eerste fase wordt gevormd door GBA-V Online waardoor de gehele gegevensset voor geautoriseerde afnemers online direct raadpleegbaar is geworden. Deze fase is eind 2007 opgeleverd en de overgang naar deze voorziening verloopt momenteel voorspoedig.
De tweede fase wordt gevormd door GBA-V Fullservice waarmee periodiek alle wijzigingen aan alle geautoriseerde afnemers kunnen worden toegezonden. Hiermede wordt het berichtenverkeer dat nu nog door alle gemeenten zelf met de afnemers wordt verzorgd op een gestandaardiseerde en gecontroleerde wijze door de centrale voorziening overgenomen. Gelet op de ervaringen tot dan opgedaan heb ik er voor gekozen om in eerste instantie alleen opdracht te verstrekken voor de inceptiefase waarin de specificaties voor een complete ontwikkeling, bouw en in beheername worden uitgezocht om zo te kunnen beoordelen of GBA-V Fullservice binnen het nog beschikbare budget kan worden gerealiseerd.

Het Burgerzaken systeem Kern( BZS-K) is het andere programmaonderdeel. Met deze software module kunnen de gemeenten hun berichten op een gestandaardiseerde wijze aan het centrale GBA-V systeem doorgeven en tegelijkertijd ook binnen de eigen huishouding op een effectieve wijze met de andere applicaties gegevens uitwisselen. Op 19 maart 2008 heb ik overleg gevoerd met de VNG en de NVVB. Wij hebben afgesproken dat een extra toets zal worden uitgevoerd op de verdeling van de bestuurlijke verantwoordelijkheden en de wederzijdse financiële verplichtingen. Zoals bij de beantwoording van de vragen aangegeven wordt dit momenteel onderzocht en zal ik dat nader gaan bespreken met mijn bestuurlijke partners.

Aansturing van het programma: Vooruitlopend op de nadere adviezen voor een goede herstart van het programma heb ik de aansturing en positionering van het programma bekeken en besloten het programma direct bij mijn ministerie te zullen gaan onderbrengen, zodat BPR zich geheel kan concentreren op zijn kerntaak namelijk het beheer.

Uitkomsten inceptiefase GBA-V Fullservice.
Inmiddels zijn de resultaten van de inceptiefase van GBA-V Fullservice voorgelegd aan de stuurgroep modernisering GBA, die mij geadviseerd heeft op dit moment geen groen licht te geven voor het verder ontwikkelen en bouwen van GBA-V Fullservice. Ik neem dat advies over. Mijn beslissing wordt ingegeven door de volgende afwegingen.
• De scope voor GBA-V Fullservice zal veel uitgebreider moeten zijn dan eerder werd aangenomen. Met name de voorzieningen die nodig zijn om GBA-V Fullservice te beheren (de zogenaamde “beheertooling”) en het leggen van noodzakelijke verbindingen naar gerelateerde systemen (Registratie Niet Ingezetenen, Basisregistratie Adressen en Gebouwen) maken het ontwikkelen en bouwen van het systeem aanzienlijk ingewikkelder dan in eerste aanleg kon worden voorzien.
• Door deze toegenomen complexiteit zal voor ontwikkeling en bouw van GBA Fullservice een ruimer budget en meer tijd moeten worden uitgetrokken dan in januari werd gedacht.

Uit mijn beslissing vloeit voort dat ik op dit moment geen vervolgopdracht geef aan ICTU om GBA Fullservice verder te ontwikkelen en te bouwen. Ten behoeve van een weloverwogen voortgangsbeslissing laat ik het gehele programma nog eens tegen het licht houden met extra aandacht voor die elementen die voor het afronden van GBA Fullservice in ieder geval van belang zijn.
Dit houdt verder in dat alle belangrijke elementen van het programma zoals de aansturing en regie, de businesscase, de definitiestudie en de integrale begroting en planning worden herijkt, en wel zodanig dat de verschillende onderdelen (GBA-V Fullservice en het Burgerzakensysteem) afzonderlijk te beoordelen zijn.
Als deze bevindingen beschikbaar zijn zal ik deze in een nog te plannen Bestuurlijk Overleg met de VNG en de NVVB aan de orde stellen. Ik zal daarna de Kamer informeren over de uitkomsten van dat overleg en mijn voornemen ten aanzien van een herstart van het programma modernisering GBA

De staatssecretaris van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties

drs. A.Th. B. Bijleveld-Schouten