Eurlings pakt verantwoordelijkheid spoortunnel Delft

Commentaarstem: Het spoorviaduct in Delft staat in schril contrast met de historische binnenstad. Veel Delftenaren willen dit lelijke bouwwerk zien verdwijnen. Dat gaat gebeuren. Delft krijgt zijn langgewenste spoortunnel. Niet alleen omwonenden zijn daar bij mee, ook treinreizigers op het traject Den Haag-Rotterdam zullen het besluit toejuichen. Vandaag tekenen alle betrokken overheden de afspraken rondom de spoortunnel.

Burgemeester Bas Verkerk: Een blik op deze kaarten maakt natuurlijk volstrekt duidelijk waarom we vandaag handtekeningen zetten.

Minister Camiel Eurlings: Je hebt geen rapporten nodig om te zien wat een lelijke doorsnijding dit spoorviaduct wel niet is. Daarbij moeten we ons ook realiseren dat hier nog het nodige gaat gebeuren qua sporen. Het wordt niet minder, het wordt veel meer. Nou we hebben de tunnel direct voorbereid voor 4 sporen. Want de kans is heel groot zeg ik dan maar, dat wij hier extra sporen zullen moeten gaan aanleggen. Het is een hele drukke corridor tussen Den Haag en Rotterdam. We willen dat het spoor groeit. Nou dan moet je net op zo'n corridor waar heel veel verkeer is, moet je extra capaciteit creëren. Verkeer en Waterstaat betaalde al 327, wat het leeuwendeel van de kosten is. Wij doen daar nog een paar miljoen bij en we hebben ook aangegeven dat we het risico willen dragen, het projectrisico van 45 miljoen euro. In 2013 zullen de treinen al ondergronds rijden is de tunnel exploitatie. Het nieuwe station annex het stadskantoor dat moet ook echt qua schoonheid iets gaan betekenen. Ik zeg altijd alles kost geld en we hebben altijd te weinig geld, maar als je iets doet, maak het dan ook echt mooi. Zorg dan ook dat het een nieuwe parel wordt. Dit wordt dus echt een win-win. Daar gaan we voor. ik heb genoeg gepraat, het is tijd om aan de slag te gaan. Dank u wel proficiat.