Antwoorden op kamervragen over afschaffing gratis betaalpas door de Postbank

Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Postbus 20018
2500 EA 'S-GRAVENHAGE

Ons kenmerk: FM 2007-00118 U

Geachte voorzitter,

Hieronder treft u de antwoorden aan op de vragen van Kamerlid Crone (PvdA) die mij werden toegezonden bij brief van 11 januari, onder nummer 2060705370.

Vraag 1

Bent u op de hoogte van de brief van de Consumentenbond aan de Postbank van 22 december jl., waarin de Consumentenbond zijn verbazing uitspreekt over de voorgenomen afschaffing van de gratis basisbetaalpas, en aandringt op een gratis alternatief voor deze pas, die volgens de Consumentenbond door 1,5 miljoen mensen wordt gebruikt?

Antwoord 1

Nee, ik ben niet op de hoogte van de inhoud van deze brief.

Vraag 2

Waarom stelt de Postbank dat hij door Europa verplicht zou zijn deze gratis betaalpas af te schaffen, als u in antwoord op eerdere Kamervragen stelt dat er geen Europese wet- en regelgeving is die de Postbank verplicht deze gratis betaalpas af te schaffen?1

Antwoord 2

Zoals is aangegeven in antwoord op eerdere Kamervragen, verwijst de Postbank naar afspraken die de Europese banken in het kader van de totstandkoming van de Single Euro Payments Area (SEPA) hebben gemaakt. Het uitfaseren van de Giropasbasis is een direct gevolg van deze zelfregulerende afspraken tussen de Europese banken. De afspraken in het kader van SEPA schrijven voor dat zogenaamde ‘general purpose cards’ - kaarten waarmee klanten zowel geld kunnen opnemen bij een geldautomaat als betalen bij een betaalautomaat- overal in Europa gebruikt moet kunnen worden en dat er geen onderscheid gemaakt mag worden tussen nationaal gebruik en gebruik binnen de SEPA-landen. De Giropasbasis kan echter alleen worden gebruikt bij geldautomaten van de Postbank en de ING Bank in Nederland en bij betaalautomaten met het PIN-logo in Nederland. De G iropasbasis is volgens de Postbank geen ‘general purpose card’ en zal conform de afspraken tussen de Europese banken moeten verdwijnen.

Vraag 3

Waarom geeft de Postbank een verkeerde voorstelling van zaken? Waarom probeert de Postbank zich te verschuilen achter Europa?

Antwoord 3

Ik ben niet op de hoogte van de overwegingen die ten grondslag hebben gelegen aan de externe communicatie van de Postbank.

Vraag 4
Bent u bereid in overleg te treden met de Postbank om de gratis basisbetaalpas te handhaven? Zo ja, kunt u dan voor 16 januari as. de Kamer berichten over de concrete resultaten van dit overleg? Zo neen, waarom bent u niet bereid de Postbank te wijzen op zijn maatschappelijke verantwoordelijkheid?

Vraag 5
Deelt u de mening dat de burgers kosteloos moeten kunnen deelnemen aan het betalingsverkeer, omdat zonder toegang tot het betalingsverkeer maatschappelijk functioneren niet goed mogelijk is? Is het niet zo dat de banken steeds hogere winsten boeken, en via valutering, het aanbieden en verkopen van allerlei financiële producten en het zakelijke betalingsverkeer de kosten er dubbel en dwars uit halen? Waarom moeten burgers betalen om te mogen betalen?

Antwoord 4 en 5

Nee, ik zie geen reden om met de Postbank in overleg te treden. Er zijn immers kosten verbonden aan het aanbieden van betaaldiensten en het is in principe aan de individuele financiële instellingen zelf om de tarifering van producten vast te stellen.

Het is echter van belang dat de tarieven die in rekening worden gebracht niet zo hoog zijn dat het voor sommige mensen onbetaalbaar wordt om voor een bankrekening met een betaalpas in aanmerking te komen.

Hoogachtend,

De minister van Financiën,
G. Zalm

1: Aanhangsel Handelingen nrs. 527 en 528, vergaderjaar 2006-2007