De Week van M: Aardgasbaten

Citaat van de Week: 'DNB: aardgasbaten moeten buiten begroting'

Dat meldde het ANP afgelopen week. Volgens de Nederlandsche Bank moeten de aardgasbaten niet moeten worden verjubeld zodat de volgende generaties er ook van kunnen genieten. Daar ben ik het mee eens. Na 2025 raakt het aardgas op, maar er zal wel blijvend geïnvesteerd moeten worden in de Nederlandse economie. Daarom heeft het kabinet voorgesteld vanaf 2012 het Fonds Economische Structuurversterking te voeden met maximaal het rendement over het aardgasvermogen in plaats van zoals nu direct uit de opbrengsten van het aardgas. Hierdoor zal het Fonds ook als het aardgas op is, gevuld blijven voor het financieren van investeringen in de economische structuur.

De Nederlandsche Bank is hier ook positief over. Het heeft het instellen van een Sovereign Wealth Fund, naast aflossen van staatsschuld en investeren, als mogelijke derde optie genoemd voor het verstandig omgaan met de aardgasbaten. Hoewel het een interessante optie is, zie ik op het eerste gezicht wel wat nadelen. Zo zijn bij een dergelijk fonds de inkomsten onzeker. De overheid zou dan namelijk moeten gaan beleggen. Het is maar de vraag of dit de veiligste manier voor Nederland is. En bovendien is het niet verstandig om te beleggen nu we nog een aanzienlijke staatsschuld heeft. Al met al houdt het kabinet vast aan de nieuwe voedingssystematiek van het FES waarbij het ondergrondse aardgasvermogen wordt omgezet in bovengronds vermogen.

Dikke felicitatie

Een van mijn leukste bezoeken de afgelopen week was toch wel aan Nedcar in Born. En niet omdat het in mijn Limburg is, maar omdat ze er fantastische dingen doen.Om te beginnen bestond Nedcar 40 jaar. Dat alleen al is een dikke felicitatie waard omdat het bedrijf in die 40 jaar door veel stormen ging. Zo kwam Volvo en ging Volvo ook weer. Mitsubishi kwam…. en bleef !

En dat is de reden voor die andere gelukwens. Want omdat Nedcar zo goed is in wat ze doet - auto's bouwen -, koos het Japanse concern Nedcar uit als zijn Europese productieplek voor de Outlander, een kleine SUV. Een leuke auto, maar nog leuker is dat Nedcar daarvoor een recordprestatie leverde.

De fabriek is bijna helemaal geautomatiseerd. De auto's worden goeddeels door robots gebouwd. Normaal duurt het jaren voor dat zo'n hele productielijn operationeel is.Nedcar kreeg dat in tien maanden voor elkaar! Een prestatie die door kenners als zeer bijzonder wordt omschreven.

Het bedrijf kon dat zo snel, omdat Nederland erg goed is in logistieke innovaties. En daar- ik zeg het maar gewoon- draagt de overheid ook aan bij door veel te investeren in innovatieprogramma's. En dat zie ik graag. Innovatie niet om de innovatie alleen. Maar vernieuwing die er toe leidt dat we buitenlandse bedrijven naar ons toe weten te halen, die bovendien zorgt voor banen. Banen in de maakindustrie, banen die we broodnodig hebben, 450 in dit geval. Daarom vind ik het voor velen zo ongrijpbare begrip innovatie zo belangrijk.