de aftrap van de proef Spitsmijden 2

Alleen de uitgesproken tekst geldt.

Beste mensen,

We zijn hier vandaag voor twee belangrijke zaken: ondertekening van het regionaal convenant Bereikbaar Haaglanden en de officiële start van Spitsmijden 2a. De deelnemers aan die proef gaan een mooie, stressloze tijd tegemoet. Om twee redenen. Om te beginnen begeven ze zich minder in de verkeersdrukte en dat voorkomt natuurlijk veel ergernis. Vervolgens besparen de deelnemers elke keer dat ze uit de spits zijn gebleven vier euro. En een goed gevulde spaarpot helpt volgens psychologen om een gevoel van rust en geluk tot stand te brengen. En willen we dat niet allemaal?

Het is natuurlijk ook niet voor niks, dat de belangstelling om mee te doen aan dit vervolg op Spitsmijden 1 zo groot is. Bij spitsmijden 1 deden slechts 340 mensen mee, bij spitsmijden 2 zijn het er al 800. Wij zijn op de goede weg, mensen reizen bewuster.

Het convenant dat we net hebben ondertekend, gaat over veel meer dan over deze proef alleen. Werkgevers treffenspecifieke maatregelen zoals teleconferencing, flexibele werktijden, maar ook een fietspad langs de Raamweg. We geven in deze regio handen en voeten aan de taskforce mobiliteitsmanagement van Lodewijk de Waal. En daar zitten maar liefst 22 grote werkgevers bij. Ik noem KPN, Siemens, Logica, TNT, de ANWB, Nationale Nederlanden en Eneco; het zijn er nog veel meer!

Ook de rijksoverheid werkt hard mee. We hebben maatregelen genomen om de Randstad bereikbaar te houden. Randstad Urgent omvat 35 projecten waarvan de besluitvorming wordt versneld. We hebben ook afspraken gemaakt over de financiering van de spoortunnel Delft en binnenkort open ik de Hubertustunnel, het laatste deel van de Noordelijke Randweg in Den Haag.

Het rijk tekent ook als werkgever en verplicht zich daarmee ambtenaren over te halen bewust te kiezen tussen auto, openbaar vervoer en fiets. Combinaties zijn natuurlijk ook uitstekend. Wie bijvoorbeeld met de auto naar het station rijdt, daar de trein pakt en het laatste stukje naar zijn werk fietst, is goed bezig.

En af en toe een dag thuiswerken is ook een prima idee. Er zijn nog altijd werkgevers die bang zijn dat hun mensen maar een beetje lopen te lanterfanten als ze niet op kantoor zijn. Maar als je gedreven mensen met plezier in hun werk hebt rondlopen, zou ik me daar geen zorgen over maken.

Mijn eigen departement doet ook mee. Tram 9, tussen Den Haag Centraal en Verkeer en Waterstaat, zit ’s morgens en ’s middags stampvol. En nog een goed teken: de fietsenstalling is tegenwoordig vaak beter bezet dan het parkeerterrein.

Dan is er natuurlijk nog de door de ANWB georganiseerde filevrije dag op donderdag 9 oktober; een doordeweekse dag zonder files! VenW doet mee,
Zo zijn er overal in deze regio instellingen en bedrijven die hun mensen aanzetten om op verschillende manieren en tijdstippen naar het werk te komen. Werknemers moeten zich uitgenodigd gaan voelen tot een bewuste keuze tussen de auto, het openbaar vervoer, de fiets of een combinatie. Dat komt de economie, het milieu en de bewegingsvrijheid van mensen ten goede.

Een project als Spitsmijden draagt daar natuurlijk toe bij. Ook het plan voor kilometersparen op de Utrechtse baan voor eind volgend jaar is interessant. Weer een prima idee van de werkgevers in deze regio om ter plekke een reductie van 5 tot 10 procent aan voertuigkilometers te bereiken. Daar wil ik graag op korte termijn afspraken over maken, want dat project past perfect bij mijn ideeën.
Zulke projecten helpen om nog voordat we met de kilometerprijs beginnen, mensen uit te nodigen tot bewuste keuzes in de manier waarop ze reizen.

Daarmee kunnen we de druk rondom de grote steden al enigszins van de ketel halen. En private partijen krijgen de kans om nieuwe technieken uit te proberen. Dat is mooi, want het succes van betalen per kilometer valt of staat met de uitvoering. Er is 100 miljoen euro beschikbaar voor projecten Anders Betalen voor Mobiliteit, die helpen om de beste aanpak te vinden. Het doet me goed dat alle zes voorbeeldregio’s uit de Taskforce Mobiliteitsmanagement met ambitieuze plannen komen.

Beste mensen,
Ik ben blij met de inzet en de samenwerking van het bedrijfsleven en de andere partijen, gemeenten, landelijke en regionale overheden en de taskforce. Want we kunnen bij Verkeer en Waterstaat van alles bedenken en van alles willen, maar we komen pas verder als we het in de regio, samen met regionale partijen, kunnen uitrollen.

Voordat ik toekom aan de officiële openingshandeling richt ik me nog even tot Mike de Bruin en Marion Koopal, die mee gaan doen met Spitsmijden. (Waar zitten jullie?) Ik ben natuurlijk blij met mensen zoals jullie die bereid zijn om vaste gewoontes te veranderen. En ik hoop dat het jullie zo goed zal bevallen, dat jullie ook na afloop van de proef de drukte blijven mijden.