Ontvangen trofee Motorrijders Actie Groep

Alleen de uitgesproken tekst geldt.

Beste mensen, meneer Perk,

Dank u wel voor deze trofee en hartelijk gefeliciteerd met het twintigjarig bestaan van de MAG.

Een gevoel van vrijheid: dat is wat motorrijden zo leuk maakt, heb ik me laten vertellen. De ronkende motor die op over de wegen raast, daar kan voor echte motorrijders geen Ferrari of een MG tegenop.

Meneer Perk, u bent een motorrijder in hart en nieren en daarmee een waardige voorzitter van de MAG. Ik heb u tijdens het kamerdebat over Anders Betalen voor Mobiliteit ontmoet en ik vind het leuk dat we elkaar nu opnieuw bij de Tweede Kamer de hand schudden.

Toen heb ik aangekondigd dat motorrijders niet meedoen met Anders Betalen voor Mobiliteit. Voor motoren is het technisch moeilijk een kastje in te bouwen. Bovendien is een kastje op motoren slecht beschermd tegen diefstal en regenbuien. De keuze is daarom duidelijk geen kilometerheffing voor motorrijders!

Vandaag sprak ik in de Tweede Kamer over verkeersveiligheid, ook een onderwerp dat voor de MAG en voor álle motorrijders zeer belangrijk is. Ik besteed bijzondere aandacht aan de veiligheid van motorrijders omdat zij één van de meest kwetsbare groepen in het verkeer zijn.

Voor mij is de MAG hierbij een belangrijke partner. U bekijkt het onderwerp namelijk vanuit een ander perspectief: vanaf de motor. En soms vergeten wegbeheerders vanuit dit perspectief te kijken en maken zij keuzes waarmee zij u de schrik op het lijf jagen. Gladde drempels, cirkels, kattenogen en speedblockers: vaak goedbedoeld om de veiligheid te verbeteren maar spekglad en dus levensgevaarlijk voor motorrijders.

Gelukkig is de MAG is niet bang om de aandacht naar zich toe te trekken. We horen uw ronkende motoren al van veraf aankomen en de MAG laat van zich horen in stadhuizen, provinciehuizen en ook op mijn ministerie in Den Haag. Door uw acties zijn een aantal voor morrijders gevaarlijke obstakels aangepast of weggehaald.

Eén van de doorbraken waar MAG aan bijdroeg, is de motorvriendelijke vangrail langs rijkswegen. Samen met de andere belangenvereniging van motorrijders KNMV en met Rijkswaterstaat bekeek u welke bochten het gevaarlijkst zijn. In deze bochten bouwen we nu een motorvriendelijke vangrail.

Uw inspanningen dragen eraan bij dat het aantal ongevallen met motorrijders daalt. In 2002 kwamen er nog ruim honderd motorrijders om in het verkeer, vorig jaar was dit aantal gedaald tot 65. Toch kunnen we niet tevreden achteroverleunen. Een motorrijder loopt nog steeds 24 maal zo veel kans op een dodelijk ongeluk als een automobilist. Ontzettend belangrijk om alert te blijven want iedere dode en gewonde is er natuurlijk één te veel.

De MAG schudt ambtenaren en bestuurders wakker en drukt hen met de neus op de gevaren. Daarom is deze trofee wat mij betreft niet alleen voor mij, maar ook voor ú. De MAG waakt erover dat motorrijders gerust kunnen blijven rijden. Genieten van een gevoel van vrijheid, maar wel in combinatie met een gevoel van veiligheid.