Voortgangsrapportage gebiedsontwikkeling vliegbasis Twenthe

Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Postbus 20018
2500 EA ’S-GRAVENHAGE

Ons kenmerk: Fin 2008-00401

Onderwerp: Voortgangsrapportage gebiedsontwikkeling vliegbasis Twenthe

Geachte voorzitter,

In reactie op het schrijven van mijn collega van Verkeer & Waterstaat d.d. 26 februari 2008 (31 200 XII, nr. 72) heeft de Kamer op 12 maart 2008 gevraagd om voor 1 mei 2008 een voortgangsrapportage te ontvangen over de gebiedsontwikkeling van vliegbasis Twenthe.

Zoals eerder in de Kamer is besproken heeft Defensie de vliegbasis en omliggende gebieden per 1 januari jl. grotendeels afgestoten. Binnen het Rijk heeft het Gemeenschappelijk Ontwikkelingsbedrijf (GOB) de opdracht gekregen om voor de korte en lange termijn plannen te ontwikkelen voor de gebiedsontwikkeling, hetgeen wordt uitgevoerd in nauwe samenwerking met de Provincie Overijssel en de Gemeente Enschede.

Korte termijn plannen betreffen het tijdelijke beheer van de gebieden gedurende de planfase van circa drie jaar. Lange termijn planvorming omvat het opstellen van een grondexploitatiemodel, maatschappelijke kosten baten analyse en milieu effecten rapportage. In dit project treed ik op als opdrachtgevend bewindspersoon namens het ministeriële opdrachtgeverberaad van het GOB . Vanuit die hoedanigheid verzend ik, mede namens mijn collega van Verkeer en Waterstaat, middels deze brief, de gevraagde voortgangsrapportage.

Aanbesteding tijdelijke exploitatie
Afgelopen tijd heeft het GOB, in opdracht van het Rijk, onderzocht of een aanbesteding voor tijdelijke commerciële luchtvaart gedurende de planfase haalbaar is. Op basis van deze onderzoeken is gebleken dat een aanbesteding in principe in gang kan worden gezet, waarna een start is gemaakt met de verdere voorbereiding van de aanbesteding.

Voor daadwerkelijk tot de aanbesteding over kan worden gegaan is nog veel werk te verzetten om het aanbestedingstraject succesvol te doorlopen en af te ronden. Daar komen complexe zaken bij kijken als het vaststellen van vliegprocedures, het omschrijven van verantwoordelijkheidsverdelingen, etc, om (potentieel) onveilige situaties te voorkomen. Daarnaast is ook sprake van een groot aantal betrokkenen: zoals Dienst Domeinen, KNMI, Luchtverkeersleiding Nederland, Militaire Luchtvaartautoriteit en Inspectie Verkeer & Waterstaat. De raakvlakken tussen deze organisaties dienen geregeld te worden om te voorkomen dat ze in elkaars vaarwater komen of erger dat “de een verwacht dat een ander het zou doen”. Probleem hierbij is dat het aanbesteden van de exploitatie van een vliegveld pionierswerk is, waarbij men steeds met nieuwe vraagstukken geconfronteerd wordt.

Tegen deze achtergrond blijft het mogelijk, dat tijdens de verdere voorbereiding nog zaken aan het licht komen die de kans op een succesvolle aanbesteding verkleinen, de doorlooptijd van de aanbesteding majeur oprekken of waaruit blijkt dat kosten niet langer tegen baten opwegen. In dat geval zal ik in samenspraak met mijn collega’s bezien of starten van de aanbesteding nog zinvol is.

Tijdsplanning aanbesteding tijdelijke exploitatie
Voor de aanbesteding van de tijdelijke exploitatie wordt de Europese richtlijn voor de aanbesteding van diensten gevolgd. Het zal zeker nog enige weken vergen om alle noodzakelijke aanbestedingsstukken hiervoor op orde te brengen, aangevuld met sluitende afspraken en verantwoordelijkheidsverdeling tussen alle betrokkenen. Vervolgens start de aanbesteding die, inclusief uitvraag, reactietermijn en gunningtermijn, minimaal 2 maanden in beslag zal nemen. Na gunning moet de geselecteerde exploitant een ontheffing aanvragen bij de Militaire Luchtvaartautoriteit. Deze procedure neemt naar verwachting 2 maanden in beslag. Als alles verloopt conform beoogde planning zal het circa 5 à 6 maanden duren alvorens commerciële luchtvaart vanaf vliegveld Twenthe weer mogelijk is.

Planontwikkeling lange termijn
Daarnaast werkt het GOB in samenspraak met de regio hard door aan de ruimtelijke planvorming voor de lange termijn gebiedsontwikkeling van vliegveld Twenthe. Zowel varianten met als zonder luchthaven worden onderzocht. Het heeft mijn bijzondere aandacht dat de invulling van de huidige interimfase niet voorsorteert op de ruimtelijke ontwikkeling van het gebied op de lange termijn.

Voor de zomer wordt een eerste selectie gemaakt uit een palet van potentiële mogelijkheden, met als doel twee modellen te selecteren voor de verdere gebiedsontwikkeling. Vervolgens worden deze modellen gepresenteerd op inspraakbijeenkomsten. In september vindt verdere besluitvorming plaats en worden twee modellen definitief aangewezen ter verdere ontwikkeling.

De vormgeving van de samenwerking tussen Rijk, Provincie, Gemeente en private partijen bij de gebiedsontwikkeling zal onder andere afhangen van het voorgelegde plan en zijn karakteristieken, de daarmee beoogde doelstellingen en de financieringsmogelijkheden. De precieze samenwerkingsvorm staat nog niet vast.

Hoogachtend,

de Minister van Financiën,

Wouter Bos