Antwoorden op kamervragen van Leijten over de overname van Evean/Icare door het schoonmaakbedrijf Asito Dienstengroep

De Voorzitter van de Tweede Kamer
der Staten-Generaal
Postbus 20018
2500 EA DEN HAAG

DMO-K-U-2879637

24 oktober 2008

Hierbij zend ik u de antwoorden op de vragen van het Kamerlid Leijten (SP) over de overname van Evean/Icare door het schoonmaakbedrijf Asito Dienstengroep.

De Staatssecretaris van Volksgezondheid,
Welzijn en Sport,

mw. dr. J. Bussemaker

Antwoorden op kamervragen van het Kamerlid Leijten (SP) over de overname van Evean/Icare door het schoonmaakbedrijf Asito Dienstengroep.
(2008Z02363 / 2070829730)

Vraag 1

Wat is uw reactie op de goedkeuring van de Nederlandse Mededingingsautoriteit (NMa) van de overname van de huishoudelijke zorg van de zorginstelling Evean/Icare door Asito Dienstengroep? 1)

Antwoord 1

Ik heb kennisgenomen van het besluit van de NMa. Ik verwijs u verder naar de antwoorden op de vragen van de leden Van Gerven (SP) en De Vries (CDA) (2070828180) van 20 oktober 2008 over de inhoud van het besluit van de NMa.

Vraag 2

Bent u van mening dat de mensen die werkten in de huishoudelijke hulp schoonmakers zijn? Zo ja, kunt u uw antwoord toelichten?

Antwoord 2

Ik spreek het liefst van medewerkers bij hulp in het huishouden. Ook na de overname betreft het medewerkers die als hulp bij het huishouden zullen werken. Medewerkers die in het kader van de Wmo hulp bij het huishouden verrichten, doen zeker ook aan schoonmaakwerk. Voor hulp bij het huishouden in het kader van de Wmo gelden specifieke eisen. De Kwaliteitswet geldt en de Inspectie heeft een toezichthoudende taak. In dat licht is onlangs een kwaliteitskader opgesteld (Kamerstukken II 2007/08, 29 538, nr. 87). Voor ‘schoonmaak’ geldt dit kader niet.

Vraag 3

Hoeveel uren huishoudelijke zorg werden in 2007 en in 2008 door de zorginstelling Evean/Icare landelijk gegeven?

Antwoord 3

Over 2008 zijn bij Evean/Icare geen gegevens beschikbaar. Voor 2007 geldt dat Evean/Icare via Thuishulp Nederland BV bij 63.000 cliënten hulp bij het huishouden heeft geleverd. Het is bij Evean/Icare niet bekend hoeveel uur dit betrof.

Vraag 4

Bij hoeveel en welke gemeenten heeft Evean/Icare een contract voor het leveren van huishoudelijke zorg?

Antwoord 4

Evean/Icare levert de hulp bij het huishouden via Thuishulp Nederland BV. Deze vennootschap levert in 10 van de twaalf provincies hulp bij het huishouden. In totaal heeft Thuishulp Nederland BV met 193 gemeenten een contract voor het leveren van hulp bij het huishouden. Per gemeente waar een contract mee is gesloten, is het afhankelijk van de keuze van de burger of Thuishulp Nederland BV wordt ingezet of een andere door de gemeente gecontracteerde aanbieder.

Vraag 5

Zijn al deze gemeenten ermee akkoord gegaan dat de huishoudelijke zorg, die volgens het contract geleverd zou worden door een thuiszorginstelling, nu door een ander bedrijf uit een andere branche wordt geleverd? Zijn de kwaliteitseisen van het bestek bijvoorbeeld nog geldig? Zo neen, wat is het gevolg voor de gemeenten?

Antwoord 5

Asito levert reeds hulp bij het huishouden via de dochtermaatschappij Thuiszorgservice Nederland BV (TSN). Feitelijk neemt TSN van Evean/Icare Thuishulp Nederland BV over. De overname van Thuishulp Nederland BV houdt in dat de activiteiten bij TSN worden ondergebracht. Het blijft derhalve gaan om hulp bij het huishouden uitgevoerd door een bedrijf uit deze branche.
Navraag leert dat gemeenten geen bezwaar hebben aangetekend dat het contract, onder gelijke voorwaarden, wordt uitgediend door TSN.

Vraag 6

In hoeverre is het wettelijk mogelijk binnen wet- en regelgeving van aanbestedingen dat een aanbieder gedurende de periode zijn overeenkomst met de gemeente “overdoet” aan een andere aanbieder die niet heeft meegedaan bij de voorafgaande aanbestedingsronde?

Antwoord 6

Er is in dit geval geen sprake van het ‘overdoen’ van de overeenkomst naar een andere aanbieder, maar van een bedrijfsovername. Het nieuwe bedrijf, een combinatie van TSN en Thuishulp Nederland BV, blijft verplicht het overeengekomen contract uit te dienen onder de met de gemeente overeengekomen voorwaarden.
In zijn algemeenheid geldt dat een aanbieder zijn contract niet kan ‘overdoen’ aan een andere aanbieder. Daarvan is hier echter ook geen sprake: het betreft een bedrijfsovername.

Vraag 7

Heeft het personeel nieuwe contracten moeten tekenen bij de overname, om zeker te zijn van een baan bij het nieuwe bedrijf? Zo ja, welke gevolgen hebben de nieuwe contracten (gehad) voor hun salaris?

Antwoord 7

Nee. Het betreft een overname, waarbij het personeel dat in dienst was van Thuishulp Nederland BV onder dezelfde voorwaarden werkzaam blijft, maar dan voor TSN.

Vraag 8

Werkt het bedrijf Asito ook met alfahulpen? Zo ja, hoeveel? Mogen deze volgens de nieuwe wetgeving actief blijven als alfahulp via deze nieuwe zorginstelling die een schoonmaakbedrijf is?

Antwoord 8

Het bedrijf Asito is een schoonmaakbedrijf. Het is niet bekend of het bedrijf Asito of haar dochter TSN bemiddelen voor schoonmakers of alfahulpen, die vallen onder de regeling dienstverlening aan huis. Als het aangekondigde wetsvoorstel door beide Kamers wordt aanvaard, geldt ook voor Asito en TSN dat zij moeten voldoen aan de geldende regelgeving.

Vraag 9

Erkent u dat het schoonmaakbedrijf Asito huishoudelijke zorg gaat organiseren bij een kwetsbare groep mensen in de thuissituatie die afhankelijk zijn van deze zorg? Zo ja, welke kwaliteitseisen stelt u aan de zorg die het schoonmaakbedrijf gaat geven aan deze mensen, en die betaald wordt van overheidsgeld? Zo neen, waarom niet?

Antwoord 9

Zoals hiervoor aangegeven is TSN, dochter van Asito, reeds actief bij de hulp bij het huishouden. Voor alle aanbieders van hulp bij het huishouden gelden gelijke wettelijke kwaliteitseisen.

Vraag 10

Hoe en door wie wordt de kwaliteit en continuïteit van de zorgverlening door Asito gecontroleerd?

Vraag 11

Hoe is de ketenzorg gegarandeerd voor mensen die huishoudelijke zorg krijgen via Asito? In hoeverre wordt verslechtering van de persoonlijke en/of lichamelijke/geestelijke situatie van de mensen door de huishoudelijke zorg nog gesignaleerd, en hoe is de continuïteit van de zorg gegarandeerd?

Antwoord 10 en 11

De gemeente ziet toe op de uitvoering van het contract dat zij met een aanbieder heeft gesloten. Net als voor alle andere aanbieders van thuiszorg in het kader van de Wmo ziet de Inspectie toe op de kwaliteit van de geleverde ondersteuning. In het kwaliteitskader dat ik hiervoor al noemde, is specifieke aandacht voor signalering en ‘ketenzorg’.

Vraag 12

Wordt de CAO thuiszorg gevolgd door het schoonmaakbedrijf Asito voor de groep zorgverleners die zij hebben overgenomen? Zo neen, waarom niet?

Vraag 13

Erkent u dat deze werkers nog steeds onder de CAO thuiszorg horen te vallen? Zo neen, waarom niet?

Antwoord 12 en 13

TSN valt onder de CAO Verpleging, Verzorging en Thuiszorg. De medewerkers van Thuishulp Nederland BV die zijn overgegaan naar TSN blijven onder deze CAO vallen.

Vraag 14

Wat gebeurt er met de winst die dit bedrijf gaat maken met het leveren van huishoudelijke zorg in het kader van de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo)? Bent u het eens met minister Klink dat van uitkeren van winsten (nog) geen sprake kan zijn? 2)

Antwoord 14

In het Uitvoeringsbesluit Wet toelatingen zorginstellingen (Wtzi) wordt expliciet toegestaan dat een zorgaanbieder die extramurale, huishoudelijke dienstverlening aanbiedt een winstoogmerk mag voeren. TSN mag derhalve winst maken en uitkeren. Ik verwijs verder naar de antwoorden op de vragen van de leden Van Gerven (SP) en De Vries (CDA) (2070828180) van 20 oktober 2008.
Ik ben het eens met minister Klink dat van uitkeren van winst (nog) geen sprake kan zijn voor die categorieën van zorg waar de wetgeving op dit moment nog geen ruimte aan biedt.

1)
http://www.tctubantia.nl/algemeen/economie/3689685/Asito-wordt-gigant-in-thuiszorg.ece?startshow=null&startSlide=null
2) Algemeen overleg Kapitaallasten, Kamerstuk 27 659, nr. 104, vergaderjaar 2007-2008