Kinderen worden SuperShopper

Kinderen spelenderwijs leren gezonde producten te herkennen, etiketten te lezen en een bewuste keuze te maken. Dat is het doel van de internetgame SuperShopper.

Minister Verburg van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit (LNV) heeft de SuperShopper vandaag officiëel gelanceerd. "SuperShopper is een geweldig spel en een geweldige rondleiding. Je leert wat gezond en wat duurzaam is. Als je dat weet, ga je daarop letten. Eigenlijk zouden alle kinderen in heel Nederland SuperShopper moeten worden", aldus Verburg.

Minister Verburg en kinderen in de supermarkt bij de lancering van de SuperShopper (foto: Peter Hilz).

De SuperShopper is bedoeld voor kinderen van 10 tot en met 14 jaar. Met de SuperShopper lopen zij aan de hand van een boodschappenlijstje virtueel langs schappen met producten van diverse merken met verschillende herkomst en keurmerken. Kinderen krijgen tijden het boodschappendoen quizvragen, fimpjes en informatie over de producten in de winkel te zien. Aan de hand daarvan maken zij hun keuze. Na het shoppen krijgen ze feedback over hun keuzes, en krijgen ze uitleg over het effect van hun aankopen op hun gezondheid en op hun omgeving. Bij deze omgevingseffecten staan milieu, dierenwelzijn en eerlijke handel centraal.

Volgens minister Verburg kan het aanbod, de prijsstelling en de presentatie van duurzame producten in de supermarkt altijd beter: "Uit eigen ervaring weet ik dat ik soms echt nog moet zoeken naar die diervriendelijke kippenpootjes en mensvriendelijke chocolade." Verburg riep de supermarkten daarom op om nog meer stappen te zetten. Theo de Roos, voorzitter van het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel (CBL), liet tijdens de lancering weten de handschoen op te pakken.

SuperShopper is onderdeel van het project 'Voedselkwaliteit' van het Voedingscentrum. Het ministerie van LNV financiert dit project.