Financieel toezicht voor Bonaire, Saba en Sint Eustatius van start

De Commissie financieel toezicht voor de Bonaire, Saba en Sint Eustatius kan aan de slag. Staatssecretaris Bijleveld heeft daarover overeenstemming bereikt met de betrokken eilandgebieden en de regering van de Nederlandse Antillen. De afspraken zijn vastgelegd in een algemene maatregel van rijksbestuur. De eerste klus voor de financieel toezichthouder is het beoordelen en goedkeuren van de begrotingen voor 2008.

Het financieel toezicht zoals dat nu is vastgelegd is de concrete uitwerking van de afspraken die gemaakt zijn in de miniconferentie van oktober 2006 in Den Haag. Het toezicht is van belang om de financiën op orde te brengen en te houden. Zo kan een goede start gemaakt worden wanneer de drie eilanden een directe band met Nederland krijgen. Met de komst van de toezichthouder kan worden begonnen met de sanering van de schulden en het wegwerken van betalingsachterstanden. Ook stelt Nederland aan ieder eiland 3 miljoen Antilliaanse gulden (ruim 1 miljoen euro) begrotingssteun voor 2007 beschikbaar. Dat geld is bedoeld voor de gezondheidszorg.

Het College financieel toezicht beoordeelt de ontwerpbegrotingen van de die eilandgebieden en houdt toezicht op de uitvoering van de begroting. Ook beoordeelt zij eventuele begrotingwijzigingen. Daarnaast heeft de toezichthouder een adviserende taak. Het gaat dan om adviezen over het opstellen van een deugdelijke begroting. Deze adviezen zijn technisch van aard. De beleidsmatige keuzes worden door het eilandbestuur gemaakt.
Een begroting kan pas uitgevoerd worden als de toezichthouder die heeft goedgekeurd. De eilandgebieden kunnen geen leningen aangaan.

Het College financieel toezicht staat onder voorzitterschap van de heer J. Weitenberg op de Nederlandse Antillen bekend als lid van de commissie Biesheuvel, die de status aparte voor Aruba heeft voorbereid. Namens Nederland is oud-staatssecretaris mevrouw M. Vliegenthart lid van het college. De drie eilandgebieden doen binnenkort een voordracht voor een kandidaat.