Antwoorden op kamervragen van Leijten over inwoners van de Hoeksche Waard die geen huishoudelijke zorg ontvangen

De Voorzitter van de Tweede Kamer
der Staten-Generaal
Postbus 20018
2500 EA DEN HAAG

DMO-K-U-2907608

9 februari 2009

Antwoorden van staatssecretaris Bussemaker op de vragen van het Kamerlid Leijten (SP) over inwoners van de Hoeksche Waard die geen huishoudelijke zorg ontvangen (2080909750).

Vraag 1

Wat is uw reactie op de situatie t.a.v. de huishoudelijke zorg in de Hoeksche Waard?

Antwoord 1

Ik heb de actuele situatie in kaart gebracht. Inmiddels heeft iedereen hulp bij het huishouden, zo stellen de Hoeksche gemeenten. De gemeenten en de nieuw gecontracteerde aanbieders hebben samen zo snel mogelijk naar een passende oplossing gezocht. Dat laat onverlet dat het voor een aantal cliënten zeer vervelend was dat zij enige tijd in onzekerheid hebben gezeten. Gelukkig is die situatie achter de rug.

Vraag 2

Hoeveel mensen met een indicatie voor huishoudelijke zorg staan momenteel in het werkgebied van Careyn op een wachtlijst?

Antwoord 2

Er is in de Hoeksche Waard voor wat betreft de hulp bij het huishouden geen sprake meer van een werkgebied van Careyn. Met ingang van 1 januari 2009 hebben de gemeenten in de Hoeksche Waard een overeenkomst afgesloten met 4 andere aanbieders voor de uitvoering van de hulp bij het huishouden.
Sinds 16 januari jl. hebben alle cliënten in de Hoeksche Waard hulp bij het huishouden volgens de betreffende gemeenten. Van een wachtlijst is volgens hen niet langer sprake.

Vraag 3

Hoeveel van de 75 personen die in het artikel genoemd worden kregen al hulp en hebben nu geen hulp meer en wat is de oorzaak daarvan?

Antwoord 3

Volgens de gemeenten in de Hoeksche Waard hebben inmiddels alle cliënten hulp bij het huishouden. Dat dit probleem speelde in de 1e week van januari had met name te maken met een tekort aan personeel. Met de selectieprocedure van het personeel kan pas gestart worden na de uitspraak van de rechter in het kort geding, dat was aangespannen door Careyn.

Vraag 4

Hoeveel medewerkers van Careyn zijn niet overgestapt naar nieuwe zorgaanbieders?

Vraag 5

Wat is de reden dat mensen niet zijn overgestapt naar een nieuwe zorgaanbieder?

Antwoord 4 en 5

In de Hoeksche Waard betreft het 110 medewerkers, hiervan zijn 10 medewerkers niet overgegaan naar een nieuwe zorgaanbieder.
Er zijn 100 medewerkers behouden voor de thuiszorg in de regio. Van de overige 10 zijn er 4 nog behouden voor de zorgsector en heeft 1 persoon in een andere sector werk gevonden. Drie personen zijn met vervroegd pensioen gegaan en 2 personen zijn gestopt met werken.

Vraag 6

Zijn er gedwongen ontslagen gevallen bij Careyn? Zo ja, hoeveel en hoe zijn deze mensen behouden voor de zorg?

Antwoord 6

Er vallen geen gedwongen ontslagen bij Careyn Hoeksche Waard als gevolg van de aanbesteding.

Vraag 7

Wat is de rol van het mobiliteitscentrum geweest? Hoeveel mensen heeft het MCT begeleid naar nieuwe werkgevers, en zijn deze mensen bij hun nieuwe werkgever tegen dezelfde arbeidsvoorwaarden in dienst gekomen als bij Careyn?

Antwoord 7

De rol van het MCT naar de gemeenten en nieuwe zorgaanbieders was adviserend (voor gemeenten, aanbieders), intermediair (tussen aanbieders) en ondersteunend en faciliterend (maken stappenplan, bewaken proces). Voor de medewerkers van Careyn heeft het MCT de volgende acties ondernomen:
• Betrokken bij de voorlichtingsavonden voor de voormalig medewerkers van Careyn;
• Het in kaart brengen van de gegevens van de voormalig medewerkers o.a. reismogelijkheden, voorkeur nieuwe zorgaanbieder, overstappen van de medewerker met haar klant naar de nieuwe zorgaanbieder. Vervolgens deze bespreken met de nieuwe zorgaanbieder;
• Begeleiding van de 110 medewerkers naar de 4 nieuwe zorgaanbieders;
• Informatie en advies over procedures, gesprekken, zorgaanbieders, etc.

De arbeidsvoorwaarden waaronder de 100 medewerkers die bij een andere aanbieder werken zijn veelal niet gelijk gebleven. Soms is een lager salaris aangeboden en er zijn in verband met de lopende juridische procedures geen vaste contracten aangeboden. Iedereen heeft hetzelfde aantal uren als bij de vorige werkgever.

Vraag 8

Wat is uw reactie op het gegeven dat er door de gemeente met 13 oude klanten van Careyn geen contact is opgenomen?

Antwoord 8

Direct na de uitspraak van de rechtbank in kort geding is aan alle cliënten gevraagd van welke zorgaanbieder zij zorg wilden ontvangen per 1 januari 2009. Een aantal mensen heeft daarop niet gereageerd. In eerste instantie waren dat er ongeveer 75. Deze mensen zijn vervolgens telefonisch benaderd. Een groep van 13 mensen was in tweede instantie niet te bereiken. Inmiddels is met iedereen gesproken.

Vraag 9

Erkent u dat het niet bekend is of deze mensen dringend hulp nodig hebben, en welke maatregelen moet de gemeente treffen om deze mensen te helpen?

Antwoord 9

Voor alle cliënten is inmiddels hulp geregeld.

Vraag 10

Bent u van mening dat de gemeente aan zijn compensatieplicht voldoet? Zo ja, kunt u dat toelichten? Zo nee, welke maatregelen gaat u treffen om er voor te zorgen dat aan de compensatieplicht wordt voldaan?

Antwoord 10

De zorgaanbieders, het MCT en gemeenten in de Hoeksche Waard hebben verschillende acties ondernomen om burgers met hulp bij het huishouden te informeren over de veranderde situatie. Alle mensen in de regio hebben sinds 16 januari hulp. Maatregelen zijn dan ook niet meer nodig.