Toespraak Minister Van der Hoeven bij de uitreiking van de LiveWIRE Young Business Award 2008

Toespraak minister Van der Hoeven bij de uitreiking van de LiveWIRE Young Business Award 2008, op 13 januari 2009 te Den Haag

Beste mensen,

'Vernieuwing gaat meestal nooit zonder dwaasheden'. Aan deze uitspraak van dichter Bloem moest ik denken, toen ik hoorde dat ik de LiveWIRE Young Business Award 2008 mocht uitreiken.

'Vernieuwing gaat meestal nooit zonder dwaasheden', daar ben ik in de loop der jaren van overtuigd geraakt. Maar… bij dwaasheden denk ik niet aan dommige fouten van de vernieuwers. Ik denk juist aan de dwaze mening en vooroordelen van andere mensen. En dat je je daar soms niks van aan moet trekken als je wilt vernieuwen! Heel veel beginnende pioniers worden door de omgeving maar ráár gevonden. Om hoeveel ideeën die tot iets nieuws en groots hebben geleid is er bij aanvang niet hard gelachen?

De aarde is zo plat als een pannenkoek, dachten mensen eeuwenlang; Galileo Galilei werd voor gek verklaard... De voor het overige zeer slimme Einstein zei dat kernenergie 'simpelweg onmogelijk' was… Een voormalig topman van IBM wist zeker dat er in de hele wereld maar vraag was naar vijf computers... CD's zouden nooit de langspeelplaten vervangen, dachten muziekliefhebbers... Een paraplu die niet kapot kan waaien bij storm; da's onmogelijk, zei de omgeving tegen jonge ondernemers die de Senz-paraplu met succes ontwikkelden.

Een expert in patentaanvragen wist het eind negentiende eeuw mooi samen te vatten: 'Alles dat uitgevonden kan worden, is al uitgevonden.' Inmiddels, begin 2009, weten we wel beter. Het enige dat we zeker kunnen weten is dat we helemáál niet zeker weten wat er allemaal nog mogelijk is. Er is nog zoveel te ontdekken! Heerlijk toch!?

Beste mensen,
Die spannende ontdekkingsreis naar nieuwe inzichten, producten en pareltjes, dát is wat LiveWIRE voor mij betekent. LiveWIRE steunt technostarters met een ervaren coach, een uitgebreid netwerk en professionele begeleiding. LiveWIRE neemt talentvolle mensen met technologisch vernieuwende ideeën serieus en helpt hen verder. Daardoor zijn er jaarlijks ruim 200 jonge bedrijven die met hun innovatieve, technologische product de markt op gaan.

Shell verdient een pluim voor dit initiatief! Ik ben het met het bedrijf eens als het zegt: 'We doen dit omdat innovatie goed is voor de economie en dus goed voor de samenleving'. Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen is tegenwoordig zo'n 'sexy buzzword' dat overal opduikt… vandaag zien we wat MVO écht kan betekenen. Projecten en prachtige samenwerkingen zoals LiveWIRE! Resultaten die tellen!

Beste ondernemers in de zaal, startend of ervaren: ik heb bewondering voor jullie lef om te pionieren, jullie passie om je eigen product in de markt te zetten en jullie doorzettingsvermogen om er een succes van te maken. Blijf vooral je eigen koers varen en vertrouwen op wat je in huis hebt. Zoek de samenwerking op.

En vergeet daarbij vooral die speelsheid, dat enthousiasme niet. Dat is vaak de motor voor de origineelste plannen!
Zoals Thomas van den Groenendaal - jurylid en winnaar van de Young Business Award 2007 - zei in een interview: 'enthousiasme is essentieel… als je er niet vol voor gaat, kom je er niet!'

Een mooie opdracht voor alle ondernemers die hier zijn, en zeker ook voor de finalisten van de LiveWIRE Young Business Award 2008! Ik wil voordat ik overga tot de bekendmaking van de winnaar graag álle finalisten even in het zonnetje zetten:

- Olaf Keur van KeurICT;
- Gandert van Raemdonck, Hjalmar van Raemdonck en Hessel Jongebreur van Ephicas;
- Wouter van Dorsser, Rogier Barents en Boudewijn Wisse van InteSpring;
- en last but not least: Khalil Seyedmehdi, Maryam Seyedmehdi en Guillermo Sanchez van Publitas.

Vier succesvolle, bijzondere, spannende en innovatieve bedrijven! Maar er is natuurlijk maar één winnaar van de LiveWIRE Young Business Award 2008. Een prijs van tienduizend euro voor de meest vernieuwende, meeste levensvatbare, misschien wel meest enthousiaste onderneming die er vol voor gaat!

De winnaar is…