Heemskerk: Minder vaak aanvechten uitspraak geschillencommissie

Staatssecretaris Heemskerk ziet graag dat het aantal kwaliteitstoetsen van rechters op uitspraken van geschillencommissies beperkt blijft. Dat zegt hij in reactie op vragen van de vaste commissie voor Economische Zaken over de zaak Pretium.

Volgens Heemskerk moet de consument er in de regel gewoon van uit kunnen gaan dat hij of zij na een uitspraak van een geschillencommissie klaar is.

Heemskerk is van mening dat geschillencommissies juist een mooie laagdrempelige manier zijn waarop bedrijven en consumenten samen geschillen kunnen oplossen. Dit voorkomt juist een rechtsgang en zorgt dat de positie van de consument sterk is, zodat hij snel zijn recht kan halen op een eenvoudige en goedkope manier.

Pretium

In de Kamervragen wordt aandacht gevraagd voor een zaak die speelt rond het bedrijf Pretium. Dit bedrijf daagt consumenten die zaken voor de geschillencommissie hebben gewonnen daarna soms nog voor de rechter waarbij de rechter de zaak marginaal toetst (soort kwaliteitstoets). Heemskerk vindt dit voor de betreffende consumenten een bijzonder vervelende gang van zaken. De consument denkt na een uitspraak van de geschillencommissie immers klaar te zijn. Heemskerk is dan ook blij dat de directie van de Geschillencommissie consumenten nu aanvullende informatie verstrekt, zodat zij zich in een eventueel hernieuwde zaak goed kunnen verweren.

Beroepen op rechter

'Als deze praktijk de reden zou zijn voor consumenten om geen gebruik te maken van Geschillencommissies, zou ik dat sterk betreuren",' aldus Heemskerk in de brief. De staatssecretaris hoopt en verwacht overigens dat gesprekken tussen de directie van de Geschillencommissie en het bedrijf Pretium ertoe zullen leiden, dat het aantal beroepen op de rechter tegen uitspraken van de geschillencommissie tot een minimum beperkt zal blijven.

Meer informatie:
Voor de pers: Edwin van Scherrenburg, 070-3796464, e.v.vanscherrenburg@minez.nl