Heemskerk lanceert campagne voor hulp van ambassades aan bedrijfsleven

Nederlandse ondernemers die willen exporteren naar of investeren in het buitenland, kunnen meer gebruik maken van de economische kennis die ambassades en consulaten-generaal hebben. Dat is de kern van de campagne "Loop eens binnen in het buitenland" die staatssecretaris Heemskerk (Economische Zaken) op donderdag 19 maart 2009 heeft gelanceerd.

Het belangrijkste doel van de campagne is dat het Nederlandse bedrijfsleven kennismaakt met de dienstverlening in het buitenland. De ondernemers raken in grote lijnen bekend met welke vragen zij een beroep kunnen doen op de ambassades, consulaten, Business Support Offices (NBSO's), technisch-wetenschappelijk attachés en landbouwafdelingen en voor welke vragen zij in Nederland terecht kunnen.

'Deze instanties zijn een handig aanspreekpunt voor Nederlandse ondernemers die internationaal zaken willen doen,' aldus Heemskerk. 'Het internationale netwerk helpt ondernemers actief bij de handel, investeringen en (technologische) samenwerking. De medewerkers kennen de markt, hebben toegang tot lokale autoriteiten en bedrijven en overbruggen taal- en cultuurbarrières. Ook signaleren zij wereldwijd de kansen en wordt praktische hulp geboden bij de marktentree.'

De campagne "Loop een binnen in het buitenland" is een initiatief van de Dutch Trade Board, een publiek-privaat samenwerkingsverband op het gebied van internationaal ondernemen. Tijdens de campagne werkt het ministerie van Economische Zaken samen met onder andere de Kamer van Koophandel, Fenedex, MKB Nederland en het ministerie van Buitenlandse Zaken. In de loop van 2009 worden ondernemers extra gewezen op de mogelijkheden die vertegenwoordigers van het internationale netwerk bieden op het gebied van internationale handel.

Meer informatie voor journalisten:
Ruud Stevens, woordvoerder staatssecretaris Heemskerk, 06-461 52 406, r.p.stevens@minez.nl

Meer informatie in het boekje 'Loop eens binnen in het buitenland': www.internationaalondernemen.nl/loopeensbinnen.

Voor meer informatie over de campagne: www.internationaalondernemen.nl/campagne