Antwoorden op kamervragen van Leijten over het uitblijven van zorg in Bergen op Zoom

De Voorzitter van de Tweede Kamer
der Staten-Generaal
Postbus 20018
2500 EA DEN HAAG

MEVA-K-2928172

25 mei 2009

Antwoorden van staatssecretaris Bussemaker op de vragen van het Kamerlid Leijten (SP) over het uitblijven van zorg in Bergen op Zoom (2009Z07622).

Vraag 1

Wat is uw oordeel over het artikel over het uitblijven van zorg in Bergen op Zoom? 1)

Antwoord 1

Ik vind het een interessant artikel, dat vooral ingaat op de reacties van de thuis-zorgaanbieder en de gemeente (in de slotzin van het artikel) op de stelling van de vakbond. Beide concluderen dat mensen niet van thuiszorg verstoken blijven, blijkens het artikel.

Vraag 2

Erkent u dat schoonmaakbedrijven moeten voldoen aan de cao VVT als het gaat om het leveren van de huishoudelijke zorg? Zo ja, is dit hier aan de orde? Zo nee, waarom niet?

Antwoord 2

Dit onderwerp is vaker door u aan de orde gesteld. Mijn antwoord is ook nu dat voor het bepalen welke CAO van toepassing is de normale regels van het arbeids-recht gelden: kijk naar het werkingssfeerartikel van de diverse in aanmerking komende CAO’s, naar het lidmaatschap van de werkgever bij de werkgeversorga-nisaties die de in aanmerking komende CAO’s hebben afgesloten, naar een even-tuele algemeen verbindend-verklaring van die CAO’s en naar een eventueel ont-heffingsverzoek aan CAO-partijen.

Vraag 3

Bent u van mening dat het goed is dat contracten worden gestript van werkzaam-heden als oplettendheid op vervuiling? Zo nee, wat gaat u doen aan veranderde contracten onder TSN? Zo ja, klopt dit in uw mening met het compensatiebeginsel van gemeenten?

Antwoord 3

De Wmo kent geen inhoudelijke kwaliteitseisen richting gemeenten, alleen een compensatieplicht. De Kwaliteitswet zorginstellingen is van toepassing op aanbie-ders van hulp bij het huishouden onder de Wmo. Die aanbieders moeten uit hoof-de daarvan hulp leveren die in ieder geval doeltreffend , doelmatig en cliëntgericht is én die afgestemd is op de reële behoefte van de cliënt. Deze wettelijke norm is door veldpartijen vertaald in gezamenlijke kwaliteitseisen die zijn vastgelegd in het Kwaliteitsdocument voor Verantwoorde Hulp bij het Huishouden.
Het is enerzijds aan de desbetreffende gemeente om te beoordelen of een aanbie-der voldoet aan de overeengekomen contractuele verplichtingen, waaronder het kwaliteitsniveau. Wanneer anderzijds een burger vindt dat hij niet voldoende wordt gecompenseerd, staan ook hem rechtsmiddelen ter beschikking.
Uit het artikel maak ik op dat de gemeente geen aanleiding/noodzaak tot hande-len ziet.

Vraag 4

Bent u bereid de contracten en de geformuleerde werkzaamheden die worden aangeboden door TSN te beoordelen op hun inhoud, grondslag voor cao en func-tiewaardering? Zo nee, waarom niet? Zo ja, wilt u de Kamer informeren over de uitkomst?

Antwoord 4

Nee. Zie de antwoorden op de vragen 1, 2, 3 en 4.

Vraag 5

Erkent u dat de overname van personeel naar een andere aanbieder moet gebeu-ren onder gelijke arbeidsvoorwaarden? Zo nee, waarom niet? Zo ja, wat is uw oordeel over de contracten van TSN?

Antwoord 5

De arbeidsrechtelijke randvoorwaarden in een situatie van overgang van een onderneming zijn geregeld in het Burgerlijk Wetboek (artikelen 7.662 e.v.). Werk-nemers die de indruk hebben dat hun rechtspositie is/wordt aangetast, kunnen de hulp van hun vakbond inroepen. In het uiterste geval kunnen zij hun kwestie aan de rechter voorleggen. Hier ligt geen rol voor een bewindspersoon van VWS.

Vraag 6

Hoe oordeelt u over het feit dat vakbonden pas na de overname hierover zijn geïnformeerd, waardoor er veel onrust is ontstaan bij het personeel over hun baan en arbeidsvoorwaarden en dergelijke?

Antwoord 6

Zie het antwoord op vraag 5.

1) BN De Stem, 18 april 2009: “TSN-directeur: 'Uitblijven hulp in thuiszorg de grootste flauwekul'
http://www.bndestem.nl/regio/bergenopzoom/4837826/TSNdirecteur-Uitblijven-hulp-in-thuiszorg-de-grootste-flauwekul.ece