De Olympische Ambitie?

Toespraak door minister Van der Hoeven tijdens het Congres ´De Olympische Ambitie?', op 13 mei in de Universiteit van Tilburg

Beste studenten, beste sportliefhebbers,

Wat doet de minister van Economische Zaken op een congres over Nederlands' Olympische Ambitie? Daar kan ik een uitgebreid antwoord op geven, maar ik durf er voor dit sportieve, jonge publiek ook wel even wat stouts over te zeggen.

De Russische dissident en schrijver Vladimir Boekovski zei het treffend: 'Wie beweert dat sport niets te maken heeft met politiek, zegt net zoiets als dat striptease niets te maken heeft met seks.'
Zo. Uit onderzoek is gebleken dat het publiek bij de meeste speeches van ministers al na een paar minuten aan sex denkt, dus dan hebben we dat maar gehad en kunnen we door naar de inhoud.

Wat Boekovski zei klopt in het geval van de Olympische Spelen zéker: het politieke belang van het binnenhalen van de Olympische Spelen 2028 is behoorlijk groot. Vandaar dat EZ al vanaf het prille begin betrokken is bij de voorbereidingen. De Olympische Ambities zijn gaan namelijk niet alleen over sport; ze gaan ook over EZ.

Ondernemerschap, energie, innovatie, duurzaamheid, toerisme, internationalisering, economische groei: verschillende beleidsterreinen komen terug in de Olympische Ambitie. En ambitie, dat is waar het over moet gaan. Dát is de motor van alles. Met ambitie komen we als land vérder.

Tijdens de Spelen in Athene, 2004, kwamen de eerste geluiden om ook zoiets prachtigs te organiseren in Nederland. In 2028, precies honderd jaar nadat de spelen in Amsterdam zijn gehouden… zou dat niet een prachtig symbool zijn van alles 'waar we als klein land groot in zijn'?

Eerst leek het een wild en onhaalbaar idee, maar dankzij NOC-NSF kwam er serieus beweging in. Mijn ministerie had al snel een bescheiden Olympische Ambitie, en die ambitie werd steeds groter. Inmiddels zijn bijna alle ministeries betrokken, de collega's van VWS zelfs met een hele projectdirectie.

Binnen het Rijk inventariseren we nu wat er bij komt kijken om de Spelen te organiseren. Op welke gebieden zijn we er al helemaal klaar voor? Wat zou er nog moeten gebeuren om de Spelen te kunnen houden? Willen we het dan nog steeds?

In 2016 wordt de definitieve beslissing genomen door het kabinet. Er wordt dan beoordeeld of het zinvol is een 'bid' uit te brengen. Dan zien we of de ambitie een mooie droom bleek, of juist een heldere toekomstvisie. Als we een bid uitbrengen moet een stad zich kandidaat stellen. En uiteindelijk is het aan het OIC om in 2021 de knoop door te hakken waar de Spelen in 2028 gehouden worden. Een hoop gedoe dat ook nog eens veel tijd kost. Is dat het waard? Ik denk het wel!

Nederland is een ondernemend land vol potentie, lef en daadkracht. We zijn vernieuwend, we tonen ambitie, we zijn een sportief volk. Of dat sportieve nu is door te fietsen naar de supermarkt, te roeien in een studentenroeivereniging, te zwemmen op Olympisch niveau, of op vroege ochtenden met andere ministers te fitnessen. We hebben genoeg ambitie in huis, dat mogen we ook laten zien aan de rest van de wereld. Door Nederland op Olympisch niveau te brengen komen we hoe dan ook vérder.

Voor een deel zijn we al op de goede weg met het beleid dat we voeren. Vooral wat betreft ruimtelijke ordening, innovatie en infrastructuur ligt er al een stevige fundering. Het mooiste zou zijn als we onze Olympische Ambitie koppelen aan doelen die ons hoe dan ook verder helpen; zélfs als we die Spelen niet binnenhalen. Laat de ambitie een kapstok zijn.

De Olympische Ambitie zorgt dat we ons blijven ontwikkelen, dat we onze concurrentiepositie verstevigen en blijven excelleren. Denk alleen al aan onze innovatiekracht. We zijn een soort Willie Wortel, vooral in sportland. Typische Hollandse uitvindingen zijn de kunstgrasvezels van Ten Cate, de turntoestellen van Janssen-Fritsen, DSM 'comfort cooling' sportkleding en sportdrank, de speciale coatings van Akzo Nobel en de verlichting van Philips. Maar ook de zwemkleding, kuipstoeltjes en dranghekken komen vaak uit Nederland. Bedrijven als Interbeton en DHV bouwen gigantische stadions in het buitenland.

En er is natuurlijk nog een bijzondere sportuitvinding, eentje die een revolutie veroorzaakte in schaatsland: de klapschaats. De bewegingswetenschapper Gerrit Jan van Ingen Schenau heeft 'm uitgevonden. Helaas is hij vlak na het grote succes overleden. Het was een bevlogen man, die een geweldig idee had en er voor durfde te gaan. Met resultaat. De klapschaats laat zien wat voor innoverend land we zijn, vol talenten met passie. We mogen daar echt wel wat trotser op worden, niet zo bang zijn de kop boven het maaiveld uit te steken. De Olympische Ambitie kan daarbij helpen.

Alleen al door uit te spreken dat we de ambitie hebben om de Olympische Spelen 2028 in Nederland willen houden, plaatsen we ons land in de schijnwerpers. Het is een mooi moment om onze talenten te presenteren. Niet alleen op sportniveau, maar ook op het gebied van ondernemerschap, innovatie, kennis en lef. Wij noemen dat op EZ 'Holland branding', en voor de studenten in de zaal die een béétje bijblijven zal branding een bekende term zijn. Het merk Nederland.

Voor het binnenhalen van de Spelen is het van belang een goed trackrecord te hebben. Dat betekent dat we grote events naar Nederland moeten blijven trekken. Niet alleen sportevents, ook tentoonstellingen, concerten, beurzen, wereldtentoonstellingen, en andere 'sexy' events. Dit levert tussentijdse pr voor onze Olympische Ambitie, en zorgt voor grote economische activiteit. Denk alleen al aan de bussen en vliegtuigen vol toeristen! Het Duitse toerisme heeft in 2006 een enorme boost gekregen door het WK voetbal. Dat willen wij ook.

Pas geleden lieten we zien wat we kunnen met de Afghanistanconferentie. Een gigántische klus om dat goed te organiseren, qua logistiek, beveiliging, infrastructuur, accommodaties en ga zo maar door, en we hebben het met geweldig resultaat afgesloten. Plus de complimenten van diverse wereldleiders. Die complimenten leveren weer meer naamsbekendheid, business en goodwill op.

Denk aan wat het voor het bedrijfsleven zou betekenen als we nu eens expliciet en zichtbaar kunnen zijn in de aanloop, tijdens en na de Spelen. Als die kuipstoelen, coatings, turntoestellen en andere producten flink gepromoot kunnen worden. We zijn dankzij ons bedrijfsleven, onze ondernemers, onze Willie Wortels, al zó verweven met de Spelen, dat we er in mogen geloven dat het haalbaar is die Spelen hierheen te halen. Niet alleen erover dromen en denken, nee gewoon er voor gáán.

Ik sta in de startblokken om onze Olympische Ambitie waar te maken. Ik hoop u ook!