Kosten en baten van de Noord-Zuidlijn

Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid

Het KiM heeft op verzoek van de commissie Veerman een notitie geschreven over de kosten en baten van de Noord/Zuidlijn in Amsterdam. De notitie maakt als bijlage onderdeel uit van het onderzoek Bouwen aan verbinding, dat op 2 juni 2009 door de commissie Veerman is gepubliceerd.

De belangrijke conclusies van het KiM zijn:

  • er is voor dit project nooit een integrale kosten batenanalyse (KBA) uitgevoerd;
  • de totale maatschappelijke baten van het project zijn kleiner dan de maatschappelijke kosten;
  • voor afwegingen over de Noord/Zuidlijn op dit moment zijn echter alleen toekomstige kosten en baten nog relevant (omdat gedane investeringen niet meer zijn terug te draaien);
  • de actuele vervoerbaten kunnen belangrijk lager zijn dan in het verleden begroot;
  • een opslag op de directe effecten voor de indirecte effecten van de Noord/Zuidlijn zal zich eerder in het midden dan aan de uitersten van de gebruikelijke opslag van 0-30 procent bevinden.