Extra maatregelen tegen oneerlijke telefonische verkoop

'Er komen extra maatregelen voor het beschermen van consumenten tegen oneerlijke telefonische verkoop.'

Dat schrijft staatssecretaris Heemskerk maandag 15 juni 2009 in een brief aan de Tweede kamer in reactie op moties en vragen van de Tweede Kamer over onder meer het bedrijf Pretium.

Volgens Heemskerk zijn extra maatregelen nodig, omdat soms aan het begin van een onderzoek van de Consumentenautoriteit op voorhand al duidelijk is dat het om overtredingen van het consumentenrecht gaat. In zo'n geval zijn spoedmaatregelen nodig om te voorkomen dat meer consumenten daar de dupe van worden. Dit kan nu nog niet. Heemskerk is daarom van plan om een 'voorlopige last onder dwangsom' in te voeren waarmee de Consumentenautoriteit gedurende een onderzoek naar een bedrijf al kan optreden. Bij een 'voorlopige last onder dwangsom' legt de Consumentenautoriteit een ondernemer dan de verplichting op om de praktijken hangende het onderzoek direct te staken of aan te passen op straffe van bijvoorbeeld een geldbedrag.

Openbaar

In de brief schrijft de staatssecretaris ook dat hij het mogelijk wil maken dat bedrijven die aanhoudend de regels overtreden naast een (voorlopige) last onder dwangsom ook verplicht kunnen worden om contracten niet meer alleen mondeling, maar ook schriftelijk af te handelen. Daarnaast onderzoekt hij of de naam van het bedrijf openbaar kan worden gemaakt zodat ook de consument direct is ingelicht over de overtredingen en er ook een helder signaal aan de branche wordt afgegeven.

Telemarketing

Met de nieuwe wetgeving wil Heemskerk voorkomen dat (telemarketing)bedrijven een verkoopgesprek niet op een eerlijke wijze voeren en zich bijvoorbeeld anders voordoen. Het komt ook voor dat mensen wordt wijsgemaakt dat het alleen gaat om administratieve handelingen terwijl ze in werkelijkheid een nieuw contract met een nieuw bedrijf aangaan. Door de maatregelen worden volgens Heemskerk alleen die ondernemers geraakt die de wet- en regelgeving overtreden en daarmee niet alleen schade hebben berokkend aan consumenten, maar ook het imago van hun branche hebben besmet.

Meer informatie:
Voor de pers: Edwin van Scherrenburg, Economische Zaken Persvoorlichting, 070-3796464, e.v.vanscherrenburg@minez.nl.