Presentatie nieuwe zonneauto van Solar Team Twente

Toespraak door minister Van der Hoeven bij de onthulling Zonneauto Solar Team Twente op donderdag 18 juni 2009 in Amsterdam, The Factory.

Om het even welke kleur bevalt me, als het maar rood is', schreef ooit de Belgische schrijver Louis Paul Boon. Nu geldt dat niet voor alles, maar als het gaat om een snelle auto kan ik me inderdaad geen betere kleur bedenken. Net zoals een Ferrari rood hoort te zijn, is de auto die ik zometeen mag onthullen, dat ook.

Foto: ANP/Lex van Lieshout - Minister van der Hoeven met de leden van het Solarteam Twente

Het is reuze spannend je een voorstelling te maken van wat er onder dit doek verborgen zit. Het ontwerp op papier en het schaalmodel zijn bekend. Eind vorig jaar heb ik, op een bijeenkomst van het Innovatieplatform, al een voorlopig model van de auto mogen zien. Maar ongetwijfeld is de uiteindelijke versie nog vernuftiger en geavanceerder, nog aerodynamischer en vooral nog indrukwekkender geworden. En ik twijfel er niet aan dat ie ook nog eens harder gaat en zuiniger is dan zijn voorganger.

Dames en heren, u begrijpt het al, ik bouw de spanning nog wat op. Ik wil nog even uw aandacht voor we tot de onthulling over gaan. Want laten we het eerst eens hebben over de bouwers. Een team van studenten dat sinds september vorig jaar keihard werkt aan het ultieme doel: deelname aan de prestigieuze World Solar Challenge in Australië. Met in hun achterhoofd een misschien nog wel grotere uitdaging: het verslaan van de collega's uit Delft. Vier keer achtereen won Delft de race. Nou doen ze al wat langer mee, maar toch is het hoog tijd voor Twente om de aanval op deze meervoudig winnaar in te zetten.

Hogeschool Saxion en de Universiteit Twente

Het kernteam bestaat uit zeventien studenten van Hogeschool Saxion en de Universiteit Twente. Afkomstig van acht verschillende opleidingen, die anderhalf jaar lang hun studie opzij zetten om dag en nacht aan dit project te kunnen werken. En behalve die zeventien fulltimers mogen we niet vergeten dat ook nog eens zo'n tachtig andere studenten via opdrachten, projecten en stageplekken een bijdrage hebben geleverd. Prachtig! Wat een samenwerking. Als ik kijk naar het werk dat jullie hebben verzet, dan zie ik nu al winnaars.

Het project is opgezet als een onderneming. In het proces van tekentafel tot auto op zonne-energie zijn jullie uitgegroeid tot ondernemers pur sang. Het gaat immers niet alleen om ontwerp en bouw, maar ook om projectmanagement, marketing, fondswerving, logistiek en dergelijke. Kortom alles wat bij een bedrijf komt kijken.

Er is samenwerking gezocht en gevonden met zo'n honderd andere bedrijven. Dat heeft niet alleen geleid tot deze auto, maar ook tot de reis naar Australië straks in het najaar en dat er daadwerkelijk gestart kan gaan worden. Ik ben blij dat ook mijn ministerie een financiële bijdrage heeft kunnen leveren. Overigens ook aan de collega's in Delft. We zijn tenslotte als overheid neutraal. En ach, het stimuleren van een beetje concurrentie kan nooit kwaad.

Innovatie als duurzaamheid

Waarom EZ mee doet? Zie en oordeel zelf. Een uniek project zowel gericht op innovatie als duurzaamheid. Alle onderdelen van jullie studie, of het nou bestaande technieken of nieuwe vindingen zijn, alles komt samen in deze zonneauto. Waar we in de spin-off ongetwijfeld nog veel plezier van zullen hebben in de ontwikkeling van andere duurzame producten.

'De zon heeft nog nooit een schaduw gezien', zei Leonardo da Vinci al eeuwen geleden. En dat is, met het oog op de race, maar goed ook. Want hoe meer zon, hoe harder hij gaat. De wagen had overigens ook door Da Vinci, had hij nu geleefd, gemaakt kunnen zijn. De tank, de rekenmachine, de helikopter en de onderzeeboot had hij aan het einde van de vijftiende eeuw immers ook al lang ontworpen. Daar had heel goed een zonneauto bij gepast.

Deze zonneauto kent veel nieuwigheden. Mij zegt het niet zo heel veel, maar naar ik heb begrepen doet 'een kantelende vleugel met lenzensysteem', de kenners watertanden. Is de 'wielconfiguratie' er een van ongekende klasse en het gebruik van 'elastisch materiaal in de carrosserie' ongetwijfeld wederom patent-waardig.

De wereldwijde malaise in de auto-industrie geeft een extra dimensie aan het project en het ontwerp. Overal buigen ontwerpers in de automotivebranche zich over schonere en duurzamere prototypes, in een poging het hoofd te bieden aan de crisis. Challenges als deze generen extra aandacht, waar we alleen maar blij mee kunnen zijn.

Terug naar de auto. Het moment van onthulling nadert. Hoewel deze auto niet snel op de Nederlandse wegen te zien zal zijn, kunnen we hopelijk wel snel profiteren van zijn technologie. Als het ruim drieduizend kilometer in de verzengende hitte door de Australische woestijn kan doorstaan kan het niet anders dan dat ook de doorsnee automobilist er op termijn van profiteert.

Dames en heren. Het is zover. Het is mij een eer en genoegen u de zonnewagen 2009 van het Solar Team Twente te mogen tonen. Vraag mij niet er in weg te rijden, daar waag ik me niet aan en laat ik liever aan de studenten over. Bij een schip wens je de bemanning behouden vaart. In dit geval zou ik tegen de crew willen zeggen: Ik wens jullie pole position! En hoewel ik neutraal ben, en voor alles vóór concurrentie en innovatie, zeg ik toch stiekem: Op naar de overwinning, al was het alleen maar omdat het zo saai wordt als Delft voor de vijfde keer weer de overwinning pakt.