Opening keerlus tramlijn 9 bij Madurodam

Alleen de uitgesproken tekst geldt.

Beste Peter, dames en heren,

De overheid altijd traag en bureaucratisch? Iedereen die dat beweert moet een rondleiding krijgen langs deze keerlus. Hiermee laten we zien hoe snel, efficiënt en praktisch de overheid kan zijn. En hoe goed we kunnen samenwerken!

Eind 2008 stond ik nog in de Tweede Kamer om de begroting voor het Actieplan Regionaal OV te verdedigen. Halverwege 2009 is de keerlus klaar. En daarmee verbetert het openbaar vervoer op dit belangrijke traject in Den Haag aanzienlijk.

Peter, op 13 februari hebben we al een keer samen in tram 9 gezeten en hebben we op locatie de drie projecten op dit traject doorgesproken. Vandaag houden we de eerste al ten doop.

Het was voor mij een buitenkans dat mijn werkkamer toevallig uitkijkt op de plek waar de keerlus moest komen. Ik was daardoor tot mijn grote genoegen dagelijks getuige van deze plaatselijke uitrol van het Actieplan Regionaal OV. Met het actieplan werken we onder het motto ‘sneller, vaker en zonder omwegen’ aan betere verbindingen.

Ik heb vanaf de eerste dag, op maandag 6 april, kunnen zien hoe voortvarend Haaglanden dit project heeft aangepakt; hoe hard en goed er is gewerkt om ervoor te zorgen dat binnen tien weken de overbezette tramverbinding tussen het centrum en Madurodam er met sprongen op vooruit gaat, van 1800 naar 2200 reizigers per uur in de spits.

Haaglanden geeft een uitstekend voorbeeld hoe de overheid met kleine, slimme en snelle projecten het openbaar vervoer aantrekkelijker kan maken. Ik ben trots op dit stadsgewest dat met goed denkwerk, een strakke planning en beperkte kosten de zwaar belaste tramlijn 9 nu al weet te ontlasten.

De overheid heeft op dit traject razendsnel weten te voldoen aan de afspraken uit het regionale convenant Bereikbaar Haaglanden. Nu zijn de werkgevers aan zet om hun werknemers te stimuleren de auto te laten staan.

En deze keerlus is nog maar het begin. Er komen hier ook nog nieuwe, brede trams die meer mensen kunnen meenemen. En ook het traject van tram 2 wordt met geld uit het Actieplan Regionaal OV geschikt gemaakt voor brede trams.

Verder wordt er niet te vergeten ook nog hard gewerkt om de RandstadRail door te trekken van Zoetermeer Oosterheem naar het nieuwe openbaar-vervoerknooppunt Bleizo. Ook een mooi praktijkvoorbeeld van ‘sneller, vaker en zonder omwegen’.

Net als deze keerlus. De trams rijden hier de komende tijd op proef en na de zomer volgt de officiële dienstregeling. Met een relatief eenvoudige ingreep bereikt Haaglanden een maximaal effect. De spits wordt ontlast, de reizigers krijgen een tram waar ze van op aan kunnen.

Ik denk dan ook dat het ochtendhumeur in de gebouwen langs de route van lijn 9, inclusief dat van het ministerie van Verkeer en Waterstaat, sterk zal afnemen.

Kortom; alleen maar goede vooruitzichten. Dan is nu het moment aangebroken om de keerlus officieel te openen door deze abri ‘uit te pakken’.