Huizinga scherpt regels straattaxi aan
De straattaxi in Nederland moet betrouwbaar en betaalbaar zijn. Staatssecretaris Huizinga heeft vandaag een pakket van maatregelen gepresenteerd om de kwaliteit van het straattaxivervoer te verbeteren. Dit is een uitwerking van de eerder gepresenteerde Toekomstvisie Taxi.
Ondanks dat een groot deel van de taximarkt een goede basiskwaliteit levert, zijn er met name in de grote steden hardnekkige problemen. "Wie op straat in een taxi wil stappen, moet erop kunnen rekenen dat de chauffeur zijn vak verstaat, geen rit weigert en dat de prijs klopt met de afgesproken regels", aldus Huizinga. Aanscherping van de regels is nodig om die basiskwaliteit in heel het land te bereiken.
Gemeenten kunnen groepsvorming van taxichauffeurs als eis stellen voor toegang tot de lokale opstapmarkt. Hierdoor wordt de taxi voor de klant herkenbaar en wordt de anonimiteit van vrije rijders doorbroken. Voor een groep gelden eisen, waaronder inzet van opgeleide chauffeurs, een helder klachtenprocedure en herkenbare en traceerbare taxi's. Daardoor worden taxichauffeurs, als lid van een groep, aanspreekbaar op hun dienstverlening.
Daarnaast stelt Huizinga een vervoerplicht in met toezicht op de standplaatsen. Daarmee moet het weigeren van korte ritten tot het verleden gaan behoren. Ook komt er een nieuw tariefsysteem, waarbij de ritprijs wordt bepaald door de optelsom van het opstaptarief, gereden kilometers en tijdsduur onder de strikte voorwaarden dat de gemiddelde prijs voor de klant niet hoger wordt én dat de klant na iedere rit een gespecificeerde bon krijgt. Huizinga is bereid de vakbekwaamheidseis voor een deel met een stevige opleidingsparagraaf te regelen in de CAO-Taxi en dus niet langer via de ondernemingsvergunning. De minister van Justitie gaat de Inspectie vaker informeren over nieuwe criminele feiten. Bij crimineel gedrag kunnen de ondernemersvergunning en de chauffeurspas worden ingetrokken. Onderdeel van het pakket maatregelen is ook een goed en onafhankelijk landelijk klachtenmeldpunt. Gemeenten krijgen inzicht in de klachten over groepen taxichauffeurs die binnen de gemeente actief zijn. Dit is van belang voor de toezichtrol die zij krijgen.
Dit samenhangende pakket van maatregelen is het resultaat van intensieve samenwerking tussen KNV-Taxi, reizigersorganisatie ROVER, vakbonden, gemeenten en rijk gedurende dit jaar. Het is de wil van zowel rijk, gemeenten als taxibranche om gezamenlijk de schouders te zetten onder de uitvoering van dit pakket, waarbij ieder eigen verantwoordelijkheden heeft en neemt. Dat geldt ook voor handhaving, controle en toezicht, dat van cruciaal belang is om de kwaliteit van de straattaxi in de taximarkt te verbeteren.
Staatssecretaris Huizinga heeft de Kamer vandaag in een brief over deze voorstellen geïnformeerd. Voor de uitvoering hiervan is wijziging van wet- en regelgeving nodig. Deze wetswijzigingen gaan nog dit jaar voor advies naar de Raad van State, waarna ze aan de Kamer kunnen worden aangeboden.