Vanaf 1 augustus ook kerndoelen speciaal onderwijs

Het is de eerste keer dat voor leerlingen in het speciaal onderwijs richtlijnen gaan gelden voor wat ze aan het einde van hun schooltijd moeten kennen en kunnen.

Ook voor scholen in het speciaal onderwijs is dit erg belangrijk: zij hebben nu heldere aanknopingspunten waar ze hun onderwijs op kunnen baseren.

De kerndoelen zijn van toepassing voor het onderwijs aan leerlingen met een enkelvoudige beperking en/of stoornis en zeer moeilijke lerende en meervoudig gehandicapte leerlingen in de basisschoolleeftijd. Het onderwijsaanbod richt zich in elk geval op de emotionele en de verstandelijke ontwikkeling, op het ontwikkelen van creativiteit, het verwerven van kennis en van sociale, culturele en lichamelijke vaardigheden. In de kerndoelen is aparte aandacht voor beperkingen waar veel kinderen in het speciaal onderwijs mee te maken hebben. Zo wordt bij kinderen met een visuele beperking ingezet op extra stimulering en training van de visuele, tactiele en auditieve waarneming. Voor het onderwijs aan doven heeft Nederlandse Gebarentaal een plek in de kerndoelen gekregen.

Net als in het basisonderwijs, geven scholen in het speciaal onderwijs zelf invulling aan de manier waarop aan de kerndoelen voldaan kan worden. Niet alles wat er op school gebeurt, staat voorgeschreven in de kerndoelen; de kerndoelen geven aan wat er in ieder geval aan de orde moet komen gedurende het onderwijs. Veel scholen in het speciaal onderwijs zijn inmiddels gestart met het toepassen van de kerndoelen, vooruitlopend op de officiële invoering per 1 augustus.