Top 5 irritaties administratieve lasten sociale zekerheid

groen licht

De belangrijkste knelpunten voor de professionals in de sociale zekerheid, blokkades die hen belemmeren hun échte werk uit te oefenen, zijn in kaart gebracht. Dit betekent dat de weg nu open ligt om deze knelpunten daadwerkelijk aan te pakken. Dit maakte staatssecretaris Bijleveld vandaag bekend bij het werkbezoek dat zij bracht aan de Intergemeentelijke Sociale Dienst Aa en Hunze, Assen en Tynaarlo.

De belangrijkste knelpunten in de sociale sector zijn de gebruiksvriendelijkheid van automatiseringssystemen; begrijpelijke formulieren en taal; gebrekkige informatie-uitwisseling binnen organisaties en tussen organisaties; en teveel momenten waarop beleidswijzigingen worden voorgesteld.

Deze knelpunten zorgen samen voor behoorlijke administratieve lasten. Zo besteedt de inkomensconsulent 53% van zijn dagtaak aan administratieve taken. Van die taken wordt ruim een derde deel ervaren als administratieve lasten.

Oplossingen zijn het digitaliseren van papieren trajecten, zodat gegevens ook minder vaak hoeven worden aangeleverd. Bij de administratieve lastenvermindering voor burgers, ook in portefeuille van de staatssecretaris, is al veel ondernomen op het gebied van het begrijpelijk maken van formulieren en het gebruik van begrijpelijke taal. Ook voor de professionals biedt dit oplossingen, bijvoorbeeld door formulieren samen te voegen.

Als oplossing voor de vele momenten van beleidswijzigingen, zal Bijleveld in het kabinet voorstellen de ingangsdata van wetten te beperken tot twee keer per jaar.

Bijleveld roept organisaties op professionals vertrouwen te geven. Daardoor hoeven professionals zich minder te verantwoorden en hebben zij dus minder administratieve lasten.

Samen met de vakdepartementen zullen de knelpunten in de sociale sector worden aangepakt.

Staatssecretaris Bijleveld is binnen het kabinet verantwoordelijk voor het verminderen van de regeldruk voor burgers, professionals en mede-overheden. Zij doet dit door de belangrijkste knelpunten die deze groepen ervaren in beeld te brengen en weg te werken. Zo wil zij in 2010 versneld de top-10 van irritaties van burgers in contacten met de overheid hebben weggenomen.