Douaneklanten meest tevreden over Belastingdienst
Van alle Belastingdienstdoelgroepen zijn de Douaneklanten het meest tevreden over de organisatie. Particuliere belastingplichtigen en ondernemers zijn naar verhouding iets minder tevreden.
Klanten van de Douane geven aan tevreden te zijn over de elektronische systemen van de Douane. Circa 90 procent vindt ze duidelijk en gebruiksvriendelijk. Verder zijn ze te spreken over de snelheid waarmee hun vragen door de Douane worden beantwoord. Dat blijkt uit de Fiscale Monitor 2007. In dit jaarlijkse onderzoek vraagt de Belastingdienst naar de mening van belastingplichtigen. De uitkomsten worden onder andere gebruikt voor de bedrijfsvoering van de Belastingdienst.
Van alle belastingplichtigen zegt 90 procent belastingontduiking onaanvaardbaar te vinden. Bovendien schat ruim 85 procent van de belastingplichtigen de kans hoog in om bij eventuele belastingfraude tegen de lamp te lopen.
Verder is het opvallend is dat meer dan 60 procent van de ondernemers zegt dat de afdracht van loonheffingen en premies werknemersverzekeringen sinds de invoering van de wet Walvis makkelijker is geworden. Dat is 14 procent meer dan vorig jaar.
Bijna alle doelgroepen geven aan informatie via de website van de Belastingdienst op te vragen. Douaneklanten signaleren wel dat de zij de gezochte informatie niet altijd kunnen vinden. De ervaren bereikbaarheid van de Belastingtelefoon is vergelijkbaar met vorige jaren.