Minder rompslomp voor startende ondernemers
Vanaf 31 maart 2008 kunnen eenmanszaken bij hun inschrijving bij de Kamer van Koophandel meteen hun btw-identificatienummer meenemen. VOF's en CV’s krijgen hem één week na hun inschrijving bij de KvK vanzelf door de Belastingdienst toegezonden. Afzonderlijke inschrijving bij de Belastingdienst is dan niet meer nodig!
Vanaf 31 maart 2008 kunnen eenmanszaken bij hun inschrijving bij de Kamer van Koophandel (KvK) meteen hun btw-identificatienummer meenemen. VOF's en CV’s krijgen hem één week na hun inschrijving bij de KvK vanzelf door de Belastingdienst toegezonden. Afzonderlijke inschrijving bij de Belastingdienst is dan niet meer nodig, zoals nu nog wel het geval is. Met deze nieuwe service is de beoogde lastenverlichting voor ondernemers weer een stap verder.
In 2007 hebben de KvK en de Belastingdienst succesvol proefgedraaid met een pilot in Den Haag, Utrecht en Zwolle. Deelnemende ondernemers waren zeer enthousiast over de nieuwe, tijdbesparende service. Voor BV´s, NV´s, verenigingen en stichtingen vindt nog een aparte pilot plaats. Met fiscaal intermediairs en het notariaat wordt onderzocht hoe het inschrijfproces in de toekomst kan worden vormgeven.