Nieuwe veiligheidscategorieën voor tunnels

Vanaf 1 januari 2010 moet Nederland voldoen aan Europese regels voor de veiligheidsindeling van tunnels in het wegennet. Dat betekent dat er in Europa één categorie-indeling komt die bepaalt welke gevaarlijke stoffen door een tunnel mogen. De gevolgen voor de Nederlandse weggebruiker zijn zeer beperkt.

Tunnels waar niet alle gevaarlijke stoffen door heen mogen, zijn nu in Nederland ingedeeld in categorie I of categorie II. Voor tunnels in categorie I gelden minder beperkingen dan voor tunnels in categorie II. Er zijn ook tunnels die in geen enkele categorie zijn ingedeeld. Voor die tunnels gelden geen beperkingen voor het vervoer van gevaarlijke stoffen. De nieuwe Europese regels gaan uit van een indeling in A tot en met E. A staat voor tunnels waar geen beperkingen gelden, terwijl E staat voor een verbod op vrijwel alle gevaarlijke stoffen.

Bij de herindeling van de Nederlandse tunnels is zoveel mogelijk aangesloten bij de huidige indeling. In de gevallen dat dit er toe leidt dat nu ook andere gevaarlijke stoffen toegang krijgen tot de tunnel, dan kan dat alleen als de tunnel daar veilig genoeg voor is. Met de vervoersorganisaties en de wegbeheerders is overleg gevoerd over deze herindeling.

De omzetting van de Nederlandse indeling naar het Europese is als volgt: tunnels die nu geen categorie-indeling hebben komen in categorie A, categorie I wordt C, categorie II wordt D. De huidige Nederlandse en de nieuwe Europese indelingen komen echter niet volledig overeen. Dit betekent dat enkele gevaarlijke stoffen die nu wel door categorie II tunnels mogen, straks niet door categorie D tunnels mogen rijden. Dit geldt bijvoorbeeld voor diesel. Als de categorie II tunnels zouden worden ingedeeld onder C, zouden stoffen door die tunnels mogen waar de tunnels mogelijk niet op berekend zijn. Deze situatie is van toepassing op slechts een zeer beperkt aantal voertuigen. Die kunnen gebruik maken van de bestaande omleidingsroutes voor gevaarlijke stoffen.

Twee tunnels, de ArenAtunnel in Amsterdam en de Koningstunnel in Den Haag zijn nieuw in het tunnelregime opgenomen en ingedeeld in respectievelijk categorie E en D. Dit heeft te maken met de beperkingen voor het vervoer van gevaarlijke stoffen op het aansluitende wegenneten met de bijzondere ligging van de ArenA-tunnel onder het stadion in Amsterdam.