Media actoren- en stakeholdersanalyse

Doel media actoren- en stakeholdersanalyse

Het doel van media actoren- en stakeholdersanalyse is het in kaart brengen van de actoren en stakeholders die in de media worden genoemd en hun belangen en standpunten. Op basis van deze analyse kunnen we de partijen in kaart brengen die voor de organisatie van belang zijn in de verschillende fasen van het beleidsproces en met wie we tezamen communicatieactiviteiten kunnen ontplooien.

Belang bij onderwerp

De actoren en stakeholders bestaan uit alle personen en organisaties die een belang kunnen hebben bij het onderwerp. Denk hierbij aan: politiek (politieke partijen, bewindslieden, gedeputeerden, wethouders, kamerleden, statenleden, raadsleden, ambtenaren), belangenorganisaties en maatschappelijke organisaties, overleg- en adviesorganen, actiegroepen, burgers, media, onderzoeksinstellingen en universiteiten, consumentenorganisaties, ideële organisaties et cetera.

Pers

Ook de pers zelf is een belangrijke actor. De pers geeft meningen weer van andere actoren en kan de berichtgeving kleuren. Daarnaast kan de pers ook de eigen mening weergeven.

Relevante vragen

De vragen die op basis van de berichtgeving in de media worden beantwoord, zijn:

  • Welke actoren/stakeholders worden in de media onderscheiden;
  • Heeft de actor/stakeholder belang bij het onderwerp en welk belang is dat (wat verschijnt hierover in de media);
  • Wat is het standpunt van de actor/stakeholder (zoals in de media weergegeven);
  • Welke actoren steunen mijn beleid en welke hebben kritiek (inventarisatie van meningen en standpunten zoals deze via de media worden geuit)?

Voorbeelden van interventie voor communicatie en beleid

Het inventariseren van actoren en stakeholders en hun standpunten gebeurt meestal in de agendasettingsfase van het beleidsproces. In deze fase mag de overheid geen propaganda maken, het gaat hier immers om nog niet aanvaard beleid. De overheid kan in deze fase wel iets doen aan de eenzijdigheid in de discussie over het beleid, bijvoorbeeld door het 'framen' van de discussie over bepaalde issues.

Bij 'framing' wordt het onderwerp of een aspect van de discussie veranderd. Wanneer de discussie omtrent een beleidsvoornemen zich concentreert rondom de financiële aspecten, kan door het reframen de discussie worden gericht op bijvoorbeeld de sociale aspecten.

De resultaten van de analyse kunnen verder aangeven welke partijen in welk stadium betrokken moeten worden in de verschillende fasen van het beleids- en communicatieproces.