Media krachtenveldanalyse

(share of voice en media-gezag)
Wie krijgt de meeste aandacht in de media, wie heeft het mediagezag, wie is de opinion leader?

Doel mediakrachtenveldanalyse

De mediakrachtenveldanalyse richt zich op de machtsverhouding tussen verschillende actoren in de media. De share of voice geeft aan wat het 'marktaandeel' is van een actor in de communicatie over een bepaald onderwerp. Het geeft antwoord op de vraag 'ben ik in beeld'?  Het mediagezag geeft aan in hoeverre een actor actief is in het nieuws. Het geeft antwoord op de vraag 'ben ik leidend of het leidend voorwerp' in de berichtgeving. Een groot mediagezag betekent dat in krantenartikelen veel ruimte wordt gegeven aan meningen, oordelen en opvattingen van een departement of bewindspersoon omtrent een bepaald onderwerp. Het in kaart brengen van de partijen met een groot mediagezag is van belang, omdat deze partijen een grote invloed uit kunnen oefenen op de publieke opinie.

Relevante vragen

De vragen die bij deze analyse, op basis van de berichtgeving in de media, worden beantwoord, zijn:

  • Welke rol speelt de actor;
  • Heeft de actor invloed op de besluitvorming (gaat om een inschatting);
  • Wat is de rol van de actor in termen van meeweten, meedenken, meewerken, meebeslissen;
  • Welke rol wil deze actor spelen;
  • Welke rol wilt u dat deze actor speelt;
  • Wat zijn de relaties tussen de actoren (netwerk- of relatieanalyse);
  • Wat is de relatie van de actor ten opzichte van het ministerie;
  • Hoe ziet de actor het ministerie;
  • Wat is de kwaliteit van de relatie;
  • Wat is het media gezag van deze actor;
  • Hoe dominant is deze actor in het bepalen van de publieke opinie;
  • Wat is het mediagezag van ons ministerie ten aanzien van deze beleidsonderwerpen; (worden we vaak met het beleidsthema geassocieerd of niet, worden we in de artikelen beschreven als subject of zijn we juist het object, komt de naam van het ministerie in de kop van het artikel over dit beleidsonderwerp voor).

Voorbeelden van interventie voor communicatie en beleid

De mediakrachtenveldanalyse geeft aan welke partijen het grootste mediagezag hebben en daarmee grote invloed uit kunnen oefenen op de publieke opinie.

Deze analyse kan worden uitgevoerd in verschillende fasen van het beleidsproces. Bijvoorbeeld in de fase van de beleidsvoorbereiding: de analyse geeft inzicht in de rollen van de verschillende actoren en stakeholders. Op basis hiervan kan worden bepaald welke rol de actoren of stakeholders idealiter zouden hebben, bijvoorbeeld welke actor of stakeholder kan meedenken, meewerken, meebeslissen of meeweten. In latere fasen van het beleidsproces kan deze analyse behulpzaam zijn bij het sturen van de communicatie, bijvoorbeeld wanneer uit de analyse blijkt dat de opinie van ons departement over bepaald onderwerp niet voldoende in de media wordt belicht.