Werkbezoek gemeente Barneveld

Alleen de uitgesproken tekst geldt.

Beste mensen,

U weet waar ik vandaan kom.
Ik ben een man van het Limburgse löss.

Toch voel ik me wel thuis hier op de Veluwse zandgronden.

Want wat zie ik:
Een gemeente die werkt aan bereikbaarheid, mobiliteit en bedrijvigheid.
Een gemeente die werkt aan een veilige, leefbare samenleving.
Een gemeente die de zaken nú oppakt, zodat de volgende generatie niet voor een probleem staat.

De overheid staat hier niet alleen in.
Op vele manieren, en in vele clubs, verenigingen en commissies werken de Barnevelders mee aan hun eigen samenleving.
De mensen geven hier echt invulling aan hun ‘citizenship’.
Dat maakt dat ik in Barneveld iets ‘herken’.

In 2009 werd u beloond voor het harde werk van de afgelopen jaren. Uit het jaarlijkse onderzoek van Elsevier kwam Barneveld uit de bus als de beste gemeente van Gelderland. Een pluim voor u, burgemeester Houben.

En op het totaal van de 441 Nederlandse gemeentes stond u op de 23ste plaats, een hele nette score! U kreeg veel punten voor natuur, een groene gemeente dus. Maar ook op werkgelegenheid en economie en de winkelstand pakte u punten. Na een jarenlange opknapbeurt van het centrum – zowel van Barneveld als van Voorthuizen - is dat een erkenning van al uw harde werk.

Toch u rust niet op de lauweren. Barneveld groeit bloeit en werkt aan de toekomst, met oog voor ondernemersschap. Voor de komende jaren zijn er volop plannen.
- Woningbouwplannen in meerdere dorpskernen;
- De provincie Gelderland bereidt de aanleg van een westelijke omleiding voor om Voorthuizen. Ik weet dat dit een fikse omschakeling is voor velen van u. Lange tijd ging het om een oostelijke verbinding. Aan de andere kant is het na decennialang praten ook hoog tijd dat er iets gebeurt. Dat de schop de grond in gaat, voor een betere bereikbaarheid en doorstroming en de leefbaarheid van Voorthuizen.
- Verder uitbouwen van het transferium. U maakt zich al jaren hard voor het Transferium Noord, en presenteert Barneveld als poort naar de Randstad.
- U gaat in 2010 aan de slag met het opknappen en uitbreiden van bedrijventerrein de Harselaar;
- En de Harselaartunnel wordt aangelegd, zodat trein en auto elkaar niet meer in de weg zitten.

Zo kom ik ook hier vandaag. In 2009 heb ik maar liefst 143 miljoen aan 37 projecten kunnen honoreren. Projecten, die nét dat laatste financiële zetje nodig hadden om van bijvoorbeeld een gelijkvloerse kruising van weg en spoor, een ongelijkvloerse te maken.

Begin december kwam het goede nieuws voor u. Ruim 6,7 miljoen voor de Harselaartunnel. Eerder in juni kreeg u al een kleine achteneenhalve ton voor een fietstunnel bij ‘de Veller’.

Het doet mij erg goed om juist hier een bijdrage te kunnen leveren. Ten eerste omdat de spoorlijn uw gebied dwars doorsnijdt. De Harselaartunnel brengt de twee delen van de gemeente gemakkelijker bij elkaar en geeft het bedrijventerrein ruimte om te groeien.

Het aanpakken van spoorovergangen heeft extra urgentie in Gelderland. Niet omdat ze slecht op orde zouden zijn, maar omdat een vijfde van de ongeveer 2800 overwegen in Nederland in Gelderland ligt. Daar zitten veel overwegen op de decentrale lijnen bij en ook veel particuliere overwegen. Alleen hier rondom Barneveld-Noord al drie. Dat vraagt net dat beetje extra aandacht.

Het belang van een veilige overgang moet niet onderschat worden. Neem nu de overgang bij Veller. Een wijk waar binnenkort een middelbare school komt en een kinderdagverblijf. Met de fietstunnel draagt Barneveld de zorg dat de brugpiepers met hun zware tassen en de ouders met de kleine kinderen vlot en veilig op hun bestemming kunnen komen.

Mobiliteit en doorstroming; het is op dat kleine gezinsniveau belangrijk. Het doet me goed daar met elkaar een bijdrage aan te kunnen leveren.

Tegelijkertijd kijken we naar de grote schaal.
Níet om de auto of de trein an sich, maar omdat een moderne samenleving niet zonder mobiliteit kan.
- Ten eerste omdat mobiliteit de concurrentiepositie van Nederland versterkt: Goede ontsluiting en goede infrastructuur zijn essentieel voor de ontwikkeling van de bedrijvigheid en de werkgelegenheid.
- Ten tweede: iedereen moet kunnen gaan en staan waar hij of zij wil; dat is bepalend voor het persoonlijke geluk van mensen.

Daarom investeert Verkeer en Waterstaat in wegen én in spoor én de reis van en naar het station. U ziet daar in de regio allerlei voorbeelden van.

· [Inderdaad, Knooppunt Hoevelaken. Ik ben blij dat dit knelpunt op de schop gaat. Maar ik heb goed geluisterd naar de burgemeester, ik begrijp dat u zich zorgen maakt om de bereikbaarheid tijdens de werkzaamheden. We doen altijd ons uiterstste best zoveel mogelijk verkeershinder te voorkomen. Om verkeersdeelnemers te informeren, of te verleiden tot andere mobiliteitskeuzes. Ik garandeer u, Rijkswaterstaat zet er altijd op in om de winkel zoveel mogelijk open te houden tijdens de verbouwing.]
· Ander voorbeeld: er komen deze kabinetsperiode meer dan twintig nieuwe stations bij, verspreid over het hele land.
o Bijvoorbeeld station Hoevelaken
o Ook station Barneveld-Zuid is in voorbereiding.
· We zetten in op meer treinaanbod, betere reisinformatie en prettige wachtruimtes.
o De frequentie van de Valleilijn ging eind 2008 omhoog naar vier keer per uur van Barneveld Centrum naar Amersfoort; met goede aansluiting op de treinen naar de Randstad.
o VenW heeft in het Actieplan Groei op het Spoor 15 miljoen vrijgemaakt om wachtruimtes te verbeteren. ProRail verdeelt dat naar eigen inzicht en in overleg met vervoerders en beheerders over zo'n 20 stations in het land.
o Ook op Station Barneveld-Noord wordt het plezieriger vertoeven. ProRail en de gemeente werken samen aan een beschutte, comfortabele wachtplek. Begin september kan waarschijnlijk de eerste schop de grond in, maar zometeen kunnen we alvast een blik in de toekomst werpen.

Beste mensen,
Ik weet dat één mobiliteitswens hoger dan alle anderen op het verlanglijstje staat: een intercitystop bij Barneveld-Noord. Met u kijk ik naar de resultaten uit van de intentieovereenkomst die u met NS vastgoed heeft gesloten: Of en zo ja, onder welke condities een stop in de toekomst tot de mogelijkheden behoort.

Volgens mij heeft Barneveld het in zich om poort van de Randstad te worden. Het gebied heeft potentie, het bedrijventerrein gaat op de schop, de plannen voor ruimtelijke ontwikkeling zijn er.

De ambítie is er. En dat maakt misschien nog wel het grootste verschil.

Eén harde voorwaarde is dat de intercitystop qua infrastructuur mogelijk is. De komst van de Harselaartunnel is dus sowieso een stap in de goede richting.

Ik wens u alle succes met de plannen de komende jaren. Werkt u van uw kant verder aan beter Nederland, ik doe dat van mijn kant.
Zo dragen we met elkaar de zorg voor een land dat klaar is voor de toekomst.