Bijeenkomst ondernemers Waarderpolder

Toespraak minister Van der Hoeven tijdens werkbezoek Haarlem, maandag 1 februari, 17.00u bijeenkomst ondernemers Waarderpolder bij NedTrain.

Wat een dag! In Den Haag opgehaald worden met een speciale trein van NedTrain waarbij zelfs de rode loper wordt uitgerold!
Dan een ritje in een aardgasbus om vervolgens ook nog even zelf te mogen toeren op een uitermate milieuvriendelijke, elektrische scooter.

Ondertussen natuurlijk indrukken opdoen in één van de meest interessante en succesvolste bedrijventerreinen van Nederland:
De Waarderpolder.

Het was bijzonder interessant om dit geherstructureerde bedrijventerrein, dat veel in de publiciteit is geweest, nu eens met eigen ogen te mogen aanschouwen. En om dan tot slot hier te mogen eindigen bij NedTrain. Hier ligt 165 jaar treingeschiedenis.

De eerste trein in 1839 die reed van Amsterdam naar Haarlem, luidde ook het begin van NedTrain in.
Ik sta op historische grond. Namelijk op de plek waar zich 65 jaar geleden het station van de Hollandsche IJzeren Spoorweg-Maatschappij bevond.

NedTrain is daarmee een van de oudste bedrijven van de Waarderpolder, die zelf ook al weer honderd jaar bestaat.

Dames en heren, u bent allen op enigerlei wijze betrokken bij de Waarderpolder. De meeste van u als ondernemer. Mag ik u allereerst complimenteren voor wat hier de laatste jaren is gebeurd en gerealiseerd. Complimenten ook voor de gemeente Haarlem en de provincie Noord-Holland.

Ook hun voortvarende aanpak heeft bijgedragen aan het succes.

De afgelopen vijftien jaar is het bedrijventerrein volledig op de schop gegaan. Met een dusdanig mooi resultaat dat het vorig jaar nog in de prijzen viel als zijnde het Beste Bedrijventerrein van Nederland in de categorie geherstructureerd. Meer dan verdiend!

Die herstructurering heeft veel goeds opgeleverd. Zoals een forse toename van het aantal bedrijven met meer dan honderd. En een werkgelegenheidsgroei van rond de duizend arbeidsplaatsen. Dat aantal zal de komende jaren naar verwachting nog verder stijgen naar ruim 16.000 banen in zo'n 700 ondernemingen.

De recente crisis heeft die groei overigens nauwelijks getemperd. Mede dankzij extra gemeentelijke investeringen. Sterker nog, de werkgelegenheid in Haarlem groeide zelfs, ondanks het verdwijnen van enkele grafische bedrijven.

Er gebeurde veel in de Waarderpolder. Er werd een aantal succesvolle bedrijfsverzamelgebouwen gerealiseerd. Terreinen van voormalige bedrijven als het Energiebedrijf en Figee (kranen) gingen dankzij de herstructurering een nieuwe levensfase in met ook de nodige werkgelegenheidsgroei.

Het wordt weleens onderschat, maar de gemeente Haarlem is uitgegroeid tot een hoog dynamische gemeente met een zeer innovatief bedrijfsleven.

Het was altijd al een prachtige oude stad (niet voor niks werd de stad vorig jaar uitgeroepen tot de meest gastvrije gemeente van het land) maar door de economische vernieuwing is nu ook het elan van Nieuw Haarlem zichtbaar!

Het is een mix geworden van grote en kleine bedrijven. Met farmaceutische en ICT bedrijvigheid. Er is metaal- en machine-industrie en bedrijven in de sfeer van elektrotechniek en automatisering.

Oude en nieuwe bedrijven. Ik noem het nieuwe Saplaza dat tegen de stroom van de recessie in, met veel succes een outdoor Adventure park aan de rand van het natuurgebied Veerplas realiseerde.

Dat met WBSO-subsidie en een borg van 1 miljoen van EZ, tal van innovaties in het park wist toe te passen. Een volgende stap in de realisatie van de plannen is de aanleg van een Educatiecentrum waarover op dit moment overleg wordt gevoerd met verschillende ministeries, waaronder dat van mij, met de provincie Noord-Holland, met de gemeente en andere betrokken partijen.

Ik noem ook het bedrijf (zonder overigens iemand te kort te willen) NPSP. Het is een bedrijf waar duurzame, vezelversterkte kunststoffen als composiet wordt verwerkt voor onder meer de bouw, design, mobiliteit en industrie. Ik was daar vanmiddag en had de eer een nieuw model elektrische scooter, met daarin bio based composiet verwerkt, te mogen onthullen.

Een ander mooi voorbeeld van innovatie is natuurlijk ook NedTrain. Zo bestaan de neuzen van de Koplopertrein grotendeels ook uit composiet, inderdaad geleverd door NPSP.

Hoe dingen met elkaar samenhangen is geen toeval. Want het is niet alleen de innovatie die bijdraagt aan het succes van de Waarderpolder.
Dat succes komt ook voort uit de samenwerking tussen bedrijven onderling, wat er in een aantal gevallen toe heeft geleid - ik noemde NPSP en NedTrain - dat u ook elkaars toeleverancier bent geworden. 'Gluren bij de buren' heet het programma dat hier aan ten grondslag ligt en dat zometeen ook u in de gelegenheid stelt hier op het terrein van NedTrain rondgeleid te worden.

Dames en heren. De Waarderpolder is een schoolvoorbeeld van waar goede samenwerking toe kan leiden. En dan heb ik het niet alleen over u als bedrijven onderling, maar ook over de samenwerking tussen bedrijven, de gemeente en de provincie.

In de nieuwe kabinetsaanpak ten aanzien van bedrijventerreinen is regionale samenwerking het sleutelwoord. Want alleen op regionale schaal kunnen gemeenten -onder regie van de provincie- de juiste afwegingen maken over de planning van bedrijventerreinen in een regio.

Met deze aanpak en een convenant maken collega Cramer en ik tempo met herstructurering van bedrijventerreinen in ons land.

Zo investeert het Rijk de komende jaren 400 miljoen in de aanpak van verouderde terreinen. Het geld wordt gedecentraliseerd vandaar dat de provincie nadrukkelijk in de rol van regisseur heeft.

Ook zijn we kritisch op de aanleg van nieuwe terreinen, door toepassing van de zogeheten SER-ladder. Voordat nieuwe terreinen worden aangelegd wordt namelijk eerst gekeken of het echt noodzakelijk is. En of herstructurering en intensivering van bestaande terreinen wellicht een beter alternatief biedt. Daarnaast zetten we in op professionalisering van onderhoud en beheer van bedrijventerreinen, o.a. via parkmanagement. Zodat we over 10 jaar niet voor een zelfde herstructureringsopgave staan.

Daarom is het goed om te zien dat de Stichting Parkmanagement Waarderpolder hier het terrein schoon, heel en veilig houdt. In de stichting werken gemeente en bedrijfsleven op gelijke basis samen. Een formule die inmiddels ook door andere bedrijventerreinen succesvol is overgenomen. Het is alleen jammer dat nog niet alle bedrijven zich hier hebben aangesloten. Dus, mocht u zich aangesproken voelen, en waarom ook niet, kom er bij!

Tot slot, als we het toch over samenwerking hebben, is er ook nog de ondersteuning geweest vanuit mijn ministerie. Een samenwerking geconcretiseerd in de vorm van diverse stimuleringssubsidies.

Ik denk aan onze bemoeienis en medefinanciering van de ontsluiting van de polder met de aanleg van de Oostweg. Daarvoor is vanuit EZ, de TOPPER-regeling, meer dan 2 miljoen bijgedragen.

Dames en heren.
Volgens de jury die de Waarderpolder vorig jaar als beste geherstructureerd bedrijventerrein uitriep bent u een 'schoon voorbeeld van wat we overal in den lande al jaren willen: Namelijk de overheid investeert in de openbare ruimte en daarop volgt de private investering. Een klassiekertje', oordeelde de jury.

Ik had het niet mooier kunnen zeggen. En hoop dan ook van harte dat andere bedrijventerreinen, die nog aan het begin van vernieuwing staan, het Haarlemse voorbeeld zullen volgen.

U zou ik nog willen meegeven dat ook al is de herstructurering nu vrijwel af, het nog niet wil zeggen dat u klaar bent. Het is een continu proces van blijven investeren, vernieuwen en creatief zijn. Geen inspiratie zonder transpiratie!

En tot de gemeente Haarlem zou ik willen zeggen: Samenwerking met andere gemeenten is van essentieel belang. Zorg er dus voor dat u mee blijft doen met de ontwikkelingen binnen de metropoolregio Amsterdam. Ook daar liggen de uitdagingen voor het oprapen!

Dan heb ik er alle vertrouwen in dat we samen Nederland economisch sterker en mooier maken!
Ik dank u wel.