Werkbezoek Zwolle

Alleen de uitgesproken tekst geldt.

Beste mensen,

Geweldig om hier te zijn. Zwolle is de verbindingspoort tussen de Randstad en het Noorden. Maar het is bovenal een stad met een geheel eigen karakter.
· Meer dan 470 rijksmonumenten. Dat tekent de rijke historie.
· 80.000 arbeidsplaatsen. Dat onderstreept de dynamiek nú.
· 35.000 jonge mensen die hier studeren. Dat maakt deze stad ook tot een springplank naar de toekomst.

Hard werken gaat hier samen met genieten.
Dat laatste maak ik op uit de ‘horeca-kwaliteitsindex’ van Nederland. Daarin staat Zwolle op de tweede plek, ná Maastricht overigens.

Een andere aanwijzing voor het goede leven hier, kwam ik tegen in een overzichtswerk over carnaval in de lage landen. Daarin wordt Zwolle aangeduid als ‘De parel aan de kroon van het carnaval boven de grote rivieren.’ Waarvan akte.

Zwolle is een stad met uitstraling.
Uitstraling naar de regio en naar Nederland.
1,5 miljoen bezoekers per jaar. Dat zegt iets over aantrekkingskracht.

Tegelijkertijd maakt deze stad een moeilijke tijd door. De economische crisis heeft hier stevig huisgehouden.
Ondernemend Zwolle heeft een flinke klap gehad. Vele honderden Zwolse gezinnen zitten in de zorgen. Gezinnen van ondernemers èn werknemers.

Ik denk onder meer aan de mensen bij de productievestiging van DTS (Wärtsilä) die te horen hebben gekregen dat activiteiten worden stopgezet door overcapaciteit op de wereldmarkt.
Je baan weg. Dan komt de crisis opeens heel dichtbij, direct bij jou thuis aan de keukentafel.

Voor dit jaar zijn de vooruitzichten gelukkig ietsje beter. Niettemin drukt het afgelopen jaar ons weer met de neus op de feiten.
Economische dynamiek is niet vanzelfsprekend. Kansen komen niet zomaar. Daar moeten we keihard voor knokken.

Ik vind het cruciaal dat Zwolle in beweging kan blijven.
Goede verbindingen zijn de levensader van deze stad.
Ze zijn de bloedsomloop van bedrijvigheid. Ze brengen banen en nieuwe kansen. Dat was zo in de tijd van de Hanze. En dat is nog steeds zo.

Daarom gaat de schop de grond in. We werken aan verbindingen over weg èn spoor. Beide zijn nodig. Ze versterken elkaar en zorgen sámen voor een goede bereikbaarheid.

We pakken de A28 ten zuiden en ten noorden van de stad aan.
Het stuk ten zuiden van Zwolle is een van de drukste punten buiten de Randstad, met dagelijks 120.000 passerende voertuigen.
Vrijwel dagelijks staan er files. Ook aan de noordkant, richting Meppel staat het regelmatig vast. Dat kan zo niet langer.

Over een totale afstand van bijna 20 kilometer komt er per richting 1 rijstrook bij.
Dat betekent 2x4 rijstroken Tussen Hattemerbroek en Zwolle en 2x3 rijstroken tussen Zwolle en Lankhorst. Daardoor verbeteren de doorstroming en de veiligheid.

Dit project maakt deel uit van de Spoedaanpak Wegen. Dat betekent: tempo maken. Nog voor de zomer gaat de schop de grond in. En in de zomer van 2011 moet het klaar zijn.

Daarnaast pakken we de N35 aan, richting Wijthmen. Ook daar staat het in de spits met grote regelmaat vast. De ervaringsdeskundigen onder u die aan de oostkant van de stad wonen, weten dat.

Ik wil niet dat Zwolle blijft zuchten onder de filelast! De aansluiting op de A28 is al verbeterd. Nu moeten we ook verderop doorpakken.
Samen met de provincie wil ik het knelpunt N35 Zwolle-Wijthmen zo snel mogelijk oplossen. Daarvoor is vanuit het rijk ruim 22 miljoen euro beschikbaar (onder meer dankzij het amendement Hofstra/Van Hijum).

De provincie heeft de verkenning die nodig is voor dit project voortvarend opgepakt en heeft toegewerkt naar één voorkeursalternatief. Een goed voorbeeld van ‘Sneller & Beter’ werken. Ik wil het tempo erin houden. Mijn planning is om dit jaar de planstudie uit te voeren, waarna ik volgend jaar het Ontwerp Tracébesluit kan nemen.

Ook iets verder weg van Zwolle is volop activiteit.
De uitvoering van N34 omleiding Ommen is in volle gang. Dat project wordt later dit jaar opgeleverd.
En eind dit jaar starten we met het spoedproject N50 Rampsol-Ens (verbreding naar 2x2 rijstroken en aanleg nieuwe brug).

Beste mensen, Zwolle is bezig een enorme mobiliteitssprong te maken, via de weg èn via het spoor.

Deze stad behoort samen met Utrecht en Amersfoort tot de grootste spoorwegknooppunten van ons land.
Je kunt vanuit hier zeven kanten op: naar Leeuwarden, naar Groningen, naar Emmen, naar Almelo, naar Deventer, naar Amersfoort en naar Kampen.

De positie van Zwolle als spil op de spoorkaart van Nederland, wordt de komende jaren drastisch versterkt.
Het is fascinerend om te zien hoe deze stad zich voorbereidt op de Hanzelijn. Een project van een miljard euro.

Nog een dikke twee jaar. Dan is ie klaar. Daarmee ontstaat een superverbinding naar Lelystad.
Wie nu met het OV naar Lelystad wil, is per trein 1 uur en 40 minuten onderweg, en moet onderweg twee keer overstappen. Per bus gaat het gelukkig iets sneller: 1 uur en 10 minuten.
Straks is het een treinritje van een half uur.

Nu is Zwolle-Amsterdam een treinrit van één uur en 16 minuten.
Straks reis je binnen het uur van de IJssel naar het IJ.
Daarmee wordt de trein een uitstekend alternatief voor de auto.
Dát is wat ik bedoel met een robuust mobiliteitssysteem dat mensen reële keuzes biedt.

Bijkomend voordeel is dat we met de Hanzelijn de drukke spoorverbinding naar Amersfoort ontlasten. Dus meer zitplaatsen voor de treinreizigers naar het zuiden.

Ik vind het geweldig hoe Zwolle kansen die zich voordoen aan het verzilveren is. U grijpt deze gelegenheid aan voor een kwaliteitsslag en een heroriëntatie op de gehele spoorzone rond het station.
· Hoe sluiten trein, OV, fiets en auto optimaal op elkaar aan?
· Hoe wordt dit een inspirerende plek voor nieuwe bedrijven?
· Hoe wordt het hier nog aangenamer vertoeven?
Al die vragen spelen mee.

Regio en rijk trekken daarbij samen op.

Bijvoorbeeld bij de forse verbreding van de zuidkant van de reizigerstunnel onder het spoor. Die is keihard nodig om de groeiende stroom reizigers – en laten we blij zijn dat die stroom groeit! – op te kunnen vangen.
Ik heb voor dit project eind vorig jaar enkele miljoenen uitgetrokken.

Ook bij de aanleg van een vierde perron werken we samen. Evenals bij de modernisering van het emplacement.

Beste mensen, u bent trots op uw stad. En terecht.
Het is ongelooflijk belangrijk dat we schouder aan schouder blijven werken aan een goede toekomst voor deze prachtige stad aan de IJssel.

Zwolle verdient supergoede verbindingen. Over de weg, over het spoor. Dat is een investering in economische kansen. In bedrijvigheid. In woon- en werkgenot.
Daar zetten we ons samen voor in. Vandaag, morgen en daarna.

Dank u wel.