'Uitzetten' van de strippenkaart in Rotterdam

Alleen de uitgesproken tekst geldt.

Dames en heren,

Het begon zes jaar geleden in Rotterdam, met testopstellingen en proefpaaltjes.

De eerste stappen op weg naar één kaart werden gezet.
Eén kaart waarmee de reiziger terecht kan in het héle openbaar vervoer.
Eén kaart voor tram, trein, bus en metro.
Meer gemak voor de reiziger. Dat punt op de horizon, heeft al die jaren onze richting bepaald. En het is steeds mijn inzet geweest om het belang van de reiziger te waarborgen.

Vandaag sluit in Rotterdam de cirkel.
De strippenkaart verdwijnt hier, de OV-chipkaart staat op eigen benen.

We zijn van ver gekomen.
De invoering van de OV-chipkaart is een enorme operatie. Niet in de laatste plaats door het decentralisatieproces.

De overheid, vervoerders en reizigers hebben veel bereikt de afgelopen jaren.
We hebben met man en macht gewerkt aan de invoering. Mét resultaat:
- De chipkaart is te gebruiken, niet alleen in Rotterdam, maar in de hele Randstad, de NS-treinen, Flevoland, Overijssel, Gelderland en Friesland; [alleen dus niet in Limburg, Groningen/Drenthe, Noord-Brabant en Zeeland (5 regio’s)]
- Er is een uitrolplanning voor heel Nederland; eind dit jaar kan de Nederlandse reiziger overal met de OV-chipkaart terecht.
- er is een uniforme look & feel.
- een gezamenlijk OV-loket brengt klachten bij de juiste vervoerder.
- We hebben afgesproken dat er in het eerste jaar na de invoering geen tariefsverhoging plaats vindt.

Daarmee wil ik niet zeggen dat alle hobbels in het hele land zijn genomen.
Maar dat hoeven we niet op de kar van Rotterdam te laden.

U heeft de zaken op orde, en u bent er klaar voor.
Dus aan ú de eer om de eerste stadsregio te zijn, waar de OV-chipkaart volledig op eigen benen staat.

Meneer Vervat,
Meneer Peters [RET]
Meneer Bruins [Directeur Connexion]
Meneer Struyk [Directeur Q-buzz]

Ik ben bijzonder tevreden over de inzet die de stadsregio en de vervoerders hebben getoond. U bent een voorloper op onontgonnen terrein.

U heeft de invoer van de OV-chipkaart daadkrachtig en pragmatisch opgepakt. Mijn complimenten. Als u een probleem tegen kwam, pakte u het op.
Ik licht er een paar zaken uit, die hebben bijgedragen aan het succes:
· De inzet van het grote aantal medewerkers om mensen te helpen.
· De coulance voor reizigers die een foutje hadden gemaakt, of die nog geen chipkaart hadden.
· De bereidheid om tijdelijke maatregelen in te voeren, om zo ook het reizen met de kaart mogelijk te maken voor specifieke groepen als blinden en slechtzienden.

Nu we wat op afstand staan, kunnen we constateren dat de invoering in de metro vrijwel vlekkeloos is verlopen. Als zelfs een doorgaans kritische groep als senioren positief is, dan weet je dat het goed gaat.

Na vandaag gaat de gefaseerde uitrol in de rest van het land door. In de pilotperiode heeft u de in Rotterdam opgedane kennis steeds gedeeld.
Blijf dat doen, de rest van Nederland kan profiteren van uw ervaringen.

Andere regio’s zullen nog moeten bewijzen dat de zaken op orde zijn, voordat ik tot afschaffing van de strippenkaart overga.
Hier is het al zover, en daar mag u bijzonder trots op zijn.

Van harte gefeliciteerd.