Aanleg A74 dichterbij

Rijkswaterstaat heeft de werkzaamheden voor de aanleg van de A74 ge-gund aan Dura Vermeer in Zoetermeer. Volgens minister Eurlings van Verkeer en Waterstaat is deze snelle aanbesteding een goed voorbeeld van de crisis te lijf gaan. “Bouwen zodra dat kan is het motto. Op 2 december vorig jaar tekende ik samen met de minister van VROM het Ontwerptracébesluit en in de 2e helft van dit jaar stellen wij het Tracébesluit definitief vast. Daarna kan de aannemer meteen gaan bouwen.”

De toekomstige A74 ontlast Venlo van het vele (vracht)verkeer dat nu nog door de stad rijdt en verbetert de doorstroming van het verkeer richting het zuiden en Duitsland. De planning is er op gericht om de A74 in gebruik te nemen vóór de Floriade (april 2012). Door de aanbesteding gelijk te laten lopen met de plan-procedure, kan de aannemer direct na vaststelling van het Tracébesluit dit jaar al beginnen met de aanleg.

Minister Eurlings van Verkeer en Waterstaat is enthousiast over deze vervlechting van procedures. “Door de vroege aanbesteding is vanaf nu de aannemer betrokken bij het verdere proces en kan zich al gaan voorbereiden. Direct na vaststelling van het Tracébesluit kan de schop de grond in. Dat levert tijdswinst op. Zo pakken we met alle betrokken partijen goed door met de aanleg van deze belangrijke nieuwe snelweg. Wat mij betreft kan er voor de Floriade van 2012 over deze weg worden gereden.”

De A74 komt te liggen tussen de A73-Zuid bij Venlo en de Duitse Bundes-autobahn 61. De snelweg loopt voor een deel op Nederlands grondgebied (2½ km) en voor een deel in Duitsland (3½ km). De werkzaamheden be-treffen de aanleg van de snelweg met kunstwerken van Venlo tot aan de Duitse grens, weefvakken op de Zuiderbrug in de A73-Zuid, alsmede het aanbrengen en verplaatsen van geluidswerende voorzieningen.