Meepraten over diplomaregister

Burgers kunnen voor het eerst via internet meepraten over een wetswijziging van het ministerie van OCW.

Langs de weg van de zogeheten internetconsultatie kan met ingang van vandaag iedereen zijn mening geven over de invoering van het diplomaregister.

Het is de bedoeling dat het landelijk diplomaregister uiterlijk per 1 januari 2012 in werking treedt. In dit register, dat alle diploma's bevat van door de overheid bekostigd onderwijs, kan iedereen zijn diplomagegevens uit het voortgezet onderwijs, het hoger onderwijs, het beroepsonderwijs, de volwasseneneducatie, de inburgering en Nederlands als tweede taal terugvinden.

Doel van het register is de bezitter van het diploma een voorziening te geven voor het geval het diploma verloren raakt, door diefstal of brand bijvoorbeeld. Daarnaast is het een belangrijk wapen tegen diplomafraude en neemt het burgers, onderwijsinstellingen, werkgevers en overheden werk uit handen. Waar zij nu bij elkaar diplomagegevens moeten opvragen, kunnen zij straks aan één loket terecht: het register.

Derden (zoals werkgevers) moeten toestemming hebben van de eigenaar van het diploma, om gebruik te kunnen maken van het register. Overheidsorganen (zoals DUO) die toegang moeten hebben om hun wettelijke taken te kunnen uitvoeren mogen erbij zonder akkoord van de eigenaar.

Met de internetconsultatie wordt gepeild wat burgers vinden van de instelling van een register. Ook kunnen ze duidelijk maken welke gegevens ze wenselijk en nuttig achten voor het register (zo weinig mogelijk, alleen de opleiding, de instelling en de datum of nog meer).