In ontvangst name brochure 'Begeleiding passagiers in het openbaar busvervoer'

Alleen de uitgesproken tekst geldt.

Beste Hannie, Lucille, beste chauffeurs en anderen,

Het openbaar vervoer is van iedereen. De deur van de bus staat ook wijd open voor mensen met een beperking. Dat laten we hier vandaag met elkaar zien. En wie kunnen dat nu beter duidelijk maken dan Lucille Werner en Hannie van Leeuwen?

Lucille, jij laat iedere keer opnieuw zien dat mensen met een beperking midden in de samenleving staan. Jij zet deze mensen in de schijnwerpers en laat zien wat zij kunnen. Dat doe je op televisie, via je eigen stichting en als ambassadrice van THLS.

Hannie, ook voor jou is het niet meer dan logisch dat je hier vandaag staat. Jij hebt decennia lang drempels geslecht. Je maakte je sterk voor:

  • De toegankelijkheid van de zorg.
  • De toegankelijkheid van de arbeidsmarkt.
  • En nu de toegankelijkheid van de bus.

Jouw inspanningen raken het leven van steeds meer mensen. Want het aantal ouderen in Nederland groeit en daarmee ook het aantal mensen met een beperking. Over tien jaar zijn er in Nederland ruim anderhalf keer zoveel 70-plussers dan tien jaar geleden.

Het is prachtig dat we steeds langer leven. En dat we steeds langer mobiel blijven. Ook als de gezondheid minder wordt, liggen er nog steeds veel mogelijkheden open.

Toegankelijk openbaar vervoer maakt hierbij een groot verschil. Het biedt mensen de mogelijkheid om familie te blijven bezoeken, om zelf boodschappen te doen en om hobby’s uit te oefenen. Het is ongelofelijk belangrijk dat mensen kunnen gaan en staan waar zij willen. Mobiliteit draagt niet alleen bij aan ons Bruto Nationaal Product, maar ook aan ons Bruto Nationaal Geluk.

Daarom maken we de bus toegankelijk voor mensen met een beperking:

Gemeenten en provincies passen de haltes aan. Zij hogen de stoepen op, zodat het opstapje naar de bus heel klein wordt of verdwijnt. Op de stoep maken we geleidelijnen voor blinden en slechtzienden. Deze halte-aanpassingen stimuleer ik met een subsidie van 87 miljoen euro.

De meeste vervoerders in Nederland hebben inmiddels de zogenaamde lagevloerbussen in gebruik genomen. Opstapjes en kleine trappetjes zijn verleden tijd. Zij maken plaats voor een gelijkvloerse in- en uitstap en een knielinrichting.

Dit zijn belangrijke aanpassingen, die toegang bieden aan nieuwe groepen reizigers. U, als buschauffeurs, zult steeds vaker mensen met een beperking vervoeren. Dit heeft grote consequenties voor uw beroep. Het vraagt

  • dat u vlak langs de stoeprand parkeert.
  • dat u mensen de tijd geeft om in te stappen.
  • dat u niet wegrijdt voordat deze mensen zitten.

Dit klinkt misschien eenvoudig. Maar de chauffeurs hier in de zaal weten dat het niet gemakkelijk is. Ik heb groot respect voor mensen die het vak van buschauffeur uitoefenen. Er wordt ongelofelijk veel van u gevraagd. De omstandigheden zijn zeker niet altijd makkelijk.

U heeft steeds vaker te maken met klanten die zich hufterig of zelfs agressief gedragen. U heeft een olifantenhuid nodig om met deze lastige klanten om te kunnen gaan. Mensen worden sneller agressief als zij lang moeten wachten. Dit betekent dat u onder druk staat om op te schieten.

Niet alleen vanwege lastige klanten, ook omdat uw werkgever dit van u vraagt. De concurrentie tussen busmaatschappijen neemt toe en de noodzaak om kwaliteit te leveren – en dus op tijd te rijden - is groot. Tegelijk wilt u de mensen met een beperking op een nette manier vervoeren.

Maar het tijdschema mag niet ten koste gaan van de service aan reizigers. En service bieden aan mensen met een beperking kost tijd. Ik kan me voorstellen dat u soms onrustig wordt als een oudere met een rollator langzaam instapt en de tijd neemt voordat hij of zij gaat zitten.

Maar de meesten van u blijven altijd vriendelijk. En dat is een topprestatie. Ik weet zeker dat chauffeurs met hart voor hun vak deze prestatie kunnen leveren.

Deze brochure gaat u daarbij helpen. Ik zou zeggen: verspreidt het onder uw collega’s. Zodat we met elkaar de klus afmaken die we zijn begonnen met het aanpassen van de bussen en de haltes. Want uw toewijding en inzet is keihard nodig. Alleen met uw hulp krijgen mensen met een beperking de plaats in de bus die we hen zo graag gunnen.