Maatschappelijke stage bevordert zelfvertrouwen leerlingen

Leerlingen die maatschappelijke stage lopen hebben een hoger niveau van burgerschap.

Hierbij gaat het om vaardigheden als respect voor een ander, zelfvertrouwen, bewustwording van de omgeving en waardering voor vrijwilligerswerk. Dit blijkt uit een onderzoek dat in opdracht van het ministerie van Onderwijs is uitgevoerd. Staatssecretaris Van Bijsterveldt schrijft dit vandaag in een brief aan de Tweede Kamer.

Geen verdringing op stagemarkt

Uit haar brief blijkt verder dat de maatschappelijke stages de beroepsgerichte stages voor het vmbo op de stagemarkt niet verdringen. Bijna 90% van alle vmbo-afdelingen ervaart geen problemen met het vinden van beroepsstageplaatsen.

“Ik ben erg tevreden over deze resultaten, ze laten zien dat we op de juiste koers zitten! Maar er zijn ook aandachtspunten. Zo wil ik zorgen voor nog meer verbreding van het aantal stagebiedende sectoren, leerlingen moeten voldoende keuze hebben,” aldus staatssecretaris Van Bijsterveldt.

Begeleiding

Daarnaast wil de staatssecretaris dat scholen meer aandacht besteden aan de begeleiding van leerlingen. Ook zet het ministerie een team van accountmanagers in voor een betere regionale samenwerking tussen scholen, stagemakelaars en stagebieders.

Invoering maatschappelijke stage

Alle leerlingen die vanaf schooljaar 2011/2012 instromen in het voortgezet onderwijs moeten tijdens hun schoolperiode een maatschappelijke stage lopen. In het vmbo en praktijkonderwijs minimaal 48 uur, in het havo en vwo respectievelijk 60 en 72 uur. Dit totaal aantal uren mag over verschillende schooljaren worden verdeeld. Inmiddels is 99% van alle scholen in het voortgezet onderwijs aan de slag met maatschappelijke stage.