Colportage door energiebedrijven onderzocht

‘Misleidende klantenwerving aan de deur door enkele energiebedrijven is onderwerp van onderzoek door de NMa en de Consumentenautoriteit.’ Dat schrijft minister Van der Hoeven vrijdag 7 mei 2010 aan de Tweede Kamer.

De minister kondigde begin dit jaar een aantal acties aan naar aanleiding van een oplopend aantal klachten over misleidende colportagepraktijken. Zo startte onder meer een campagne om consumenten beter te informeren over hun rechten bij verkoop aan de deur. Ook vroeg ze de toezichthouders NMa en Consumentenautoriteit (CA) nader onderzoek te doen naar de praktijken en legde ze hen de vraag voor of ze voldoende instrumenten hebben om tegen dit soort zaken op te kunnen treden.

Energiebedrijven

Uit de brief van de NMa en de Consumentenautoriteit die Van der Hoeven naar de Kamer stuurt blijkt dat er in het eerste kwartaal van 2010 meer meldingen van consumenten binnen zijn gekomen over misleidende colportage door energiebedrijven. In totaal zijn het eerste kwartaal ca. 300 meldingen binnengekomen via ConsuWijzer. Het merendeel van deze klachten (ca. 70%) is geconcentreerd bij slechts enkele energiebedrijven. Bij deze bedrijven lijkt structureel iets aan de hand en is nader onderzoek gestart door de toezichthouders.

Onderzoek

Ten aanzien van hun bevoegdheden constateren de toezichthouders dat dit soort misleiding aan de deur binnen de huidige wetgeving stevig kan worden aangepakt. De minister schrijft de Tweede Kamer dan ook: “De voorlopige resultaten van het onderzoek van de toezichthouders geven mij het vertrouwen dat de toezichthouders hier bovenop zitten en indien nodig actief zullen handhaven."

Boetes

Indien de betrokken toezichthouders naar aanleiding van de definitieve resultaten besluiten over te gaan tot een vervolgonderzoek, hebben ze binnen de huidige wetgeving de nodige instrumenten tot hun beschikking om stevig op te kunnen treden tegen bedrijven die over de schreef gaan. Daarbij kan bijvoorbeeld gedacht worden aan het opleggen van boetes.

Misleidende en agressieve werving door energiebedrijven zijn volgens Van der Hoeven schadelijk voor het noodzakelijke vertrouwen van consumenten in de energiemarkt. Verder is het essentieel dat de consument die meent gedupeerd te zijn dit meldt bij ConsuWijzer, zodat toezichthouders gericht kunnen optreden bij eventuele misstanden.