Minister Eurlings start uitvoering 7e en 8e spoedaanpakproject: A1/A6 Watergraafsmeer-Diemen-Almere Stad West

Minister van Verkeer en Waterstaat Camiel Eurlings heeft dinsdag 18 mei 2010 het startsein gegeven voor de uitvoering van de spoedaanpakprojecten A1 Watergraafsmeer-Diemen en A1/A6 Diemen-Muiderberg-Almere Stad West. Dit zijn de schoppen zeven en acht voor de Spoedaanpak Wegen. De minister deed dit samen met de heren Willem de Jager (TaskForce MobiliteitsManagement) en Harold Goddijn (CEO TomTom).

A1/A6, spitsstroken en wisselbaan

De A1 Watergraafsmeer – Diemen en de A1/A6 Diemen - Muiderberg – Almere Stad West zijn twee van de dertig knelpunten op het wegennet die Rijkswaterstaat versneld aanpakt. Tussen de knooppunten Watergraafsmeer en Diemen worden spitsstroken aangelegd. In de richting Amersfoort komt de spitsstrook in de middenberm (plusstrook). De wisselbaan tussen de knooppunten Diemen en Muiderberg wordt verlengd en uitgebreid met één rijstrook. En tussen Muiderslot en Almere Stad West legt Rijkswaterstaat een spitsstrook aan richting Almere. Deze projecten verbeteren samen met de andere zeven Spoedaanpakprojecten in de regio op korte termijn de bereikbaarheid in Noord-Holland. Op de middellange termijn zorgt het project Schiphol-Amsterdam-Almere voor een betere doorstroming op deze verkeersader.

Werkzaamheden

De werkzaamheden op het traject A1 Diemen-Muiderberg, die hinder veroorzaken voor de weggebruiker, starten op 27 mei aanstaande. Tegelijkertijd wordt de Muiderbrug met Hoge Sterkte Beton versterkt. Vanaf november 2010 starten vervolgens de werkzaamheden aan de trajecten A1/A6 Muiderberg–Almere Stad West en A1 Watergraafsmeer-Diemen. Volgens planning kunnen de stroken vanaf mei 2011 tijdens de spits ingezet worden voor het verkeer. Met VanAnaarBeter-spotjes en andere middelen worden weggebruikers geattendeerd op de te verwachten verkeershinder.

Mobiliteitsmanagement

Om de hinder zoveel mogelijk te beperken, zet Rijkswaterstaat in nauwe samenwerking met regionale overheden en het bedrijfsleven extra maatregelen in. Er worden verschillende alternatieven aangeboden voor het woon-werkverkeer: de OV-pas en extra inzet van bussen die op de vluchtstrook langs het verkeer kunnen doorrijden. In de weekenden waarin wordt gewerkt, kunnen weggebruikers gebruik maken van het vanAnaarBeter-kaartje en worden omleidingroutes ingesteld. De inzet van de OV-pas bleek al eerder succesvol. In het kader van de werkzaamheden aan de Muiderbrug vorig jaar waren de Zuidoost- en Zuidaspas het meest gebruikte reisalternatief om de verkeershinder te beperken. Dit leverde 1.500 autoritten per dag minder op.

Spoedaanpak wegen

De trajecten A1 Watergraafsmeer-Diemen en A1/A6 Diemen-Muiderberg-Almere Stad West zijn twee projecten van de Spoedaanpak Wegen. Rijkswaterstaat pakt landelijk dertig hardnekkige knelpunten op de weg versneld aan om de doorstroming te verbeteren en de reistijd betrouwbaarder te maken. Bij deze dertig projecten gaat voor mei 2011 de schop in de grond en tien daarvan worden vóór mei 2011 opgeleverd.

Start spoedaanpak A1/A6 Watergraafsmeer-Diemen-Almere

Minister van Verkeer en Waterstaat Camiel Eurlings heeft dinsdag 18 mei 2010 het startsein gegeven voor de uitvoering van de spoedaanpakprojecten A1 Watergraafsmeer-Diemen en A1/A6 Diemen-Muiderberg-Almere Stad West. Dit zijn de schoppen zeven en acht voor de Spoedaanpak Wegen. De minister deed dit samen met de heren Willem de Jager (TaskForce MobiliteitsManagement) en Harold Goddijn (CEO TomTom).

Commentaarstem: Schop 7 en 8 zitten in de grond. Demissionair minister Eurlings verrichtte dinsdag de starthandeling voor de uitvoering van spoedaanpakprojecten. Dit keer gaat het om de A1, Watergraafsmeer-Diemen en A1-A6 Diemen-Muiderberg-Almere Stad west.

Minister Eurlings: Wij gaan nu de weg verbreden hier rond Muiden richting Amsterdam, maar ook richting Almeren gaan we de weg verbreden. Dat is hartstikke belangrijk, want hier staat het elke ochtend en avond helemaal vast. De heer Goddijn van TomTom berekende dat automobilisten hier 60 uur per jaar onnodig stilstaan. En ik spreek hier met u af dat we binnen een jaar het werk af hebben en dat dan de mensen 's ochtend en 's avonds twee keer zo snel zijn: twee keer zo snel 's ochtend naar het werk en twee keer zo snel 's avonds weer terug en dat is pure winst voor de automobilist, maar ook voor de economie.

Commentaarstem: Eurlings reikte tevens de eerste Zuidoostpas uit aan Willem de Jager van TaskForce MobiliteitsManagement. Met deze OV-pas kunnen medewerkers van bedrijven aan de zuidoostkant van Amsterdam goedkoop gebruikmaken van het openbaar vervoer.

Willem de Jager: We hebben een jaar of vijf geleden ook het initiatief genomen voor de eerste proeven met spitsmijden. Dan kregen mensen kleine beloningen als ze vrijwillig uit de spits bleven. Wij hadden gehoopt dat 6% van de mensen, van de automobilisten daar elke dag gehoor aan zouden geven. Dat is toen bijna 50% geworden, dus acht keer zoveel. Dat was al een eerste indicatie dat mensen best bereid zijn te veranderen als je ze een keuze geeft. Dus als je de mensen een keuze geeft tussen ga maar lekker in een dikke file staan met je auto en kom op onvoorspelbare tijdstippen thuis of op je werk aan of je kunt met de bus even langs die file zoemen en je bent gewoon op tijd op je werk.