Beantwoording van de vragen van de leden Van Bommel en De Wit over de 'hoffelijke behandeling' van Surinaamse hoogwaardigheidsbekleders op de luchthaven Schiphol

Graag bied ik u hierbij, mede namens de minister van Justitie, de antwoorden aan op de schriftelijke vragen gesteld door de leden Van Bommel en De Wit (SP) over de 'hoffelijke behandeling' van Surinaamse hoogwaardigheidsbekleders op de luchthaven Schiphol. Deze vragen werden ingezonden op 8 december 2006 met kenmerk 2060704080.

De Minister van Buitenlandse Zaken,

Dr. B.R. Bot

Antwoorden van de minister van Buitenlandse Zaken, mede namens de minister van Justitie, op vragen van de leden Van Bommel en De Wit (beiden SP) over de ‘hoffelijke behandeling’ van Surinaamse hoogwaardigheidsbekleders op de luchthaven Schiphol.

Vraag 1
Is het waar dat de Nederlandse regering de Surinaamse regering heeft toegezegd dat Surinaamse hoogwaardigheidsbekleders op Schiphol voortaan ‘hoffelijk behandeld’ zullen worden? 1)

Antwoord
Ja.

Vraag 2
Wat is de Surinaamse regering precies toegezegd? Wat houdt een ‘ hoffelijke behandeling’ in? Kunt u precies aangeven op welke punten deze behandeling verschilt van de behandeling die ‘gewone’ Surinaamse reizigers op Schiphol mogen verwachten?

Antwoord
Met de genoemde hoffelijke behandeling wordt gedoeld op de begeleiding om protocollaire redenen van Surinaamse hoogwaardigheidsbekleders door een medewerker van het ministerie van Buitenlandse Zaken bij de inreis en uitreis op de luchthaven Schiphol. Dat is in november jongstleden overeengekomen tussen de minister van Buitenlandse Zaken en de President van de Republiek Suriname.

Vraag 3
Wie vallen er precies onder de categorie reizigers die ‘hoffelijk behandeld’ zullen worden?

Antwoord
De President van de Republiek Suriname, ministers en een aantal in overleg met de Surinaamse ambassade nog nader te bepalen hoge Surinaamse fun ctionarissen.

Vraag 4
Bent u bekend met het feit dat veel Surinaamse en Antilliaanse reizigers die worden onderworpen aan een zogenaamde 100%-controle op Schiphol, klachten hebben over de manier waarop zij door de personen die deze controle uitvoeren, worden aangesproken en bejegend? 2)

Antwoord
Het aantal klachten over de 100% controles is relatief gering. Dat blijkt ook uit de cijfers van het rapport van de Nationale ombudsman (zie p. 41 e.v.). Daaruit blijkt dat in 2005 de douane 78 klachten gerelateerd aan de 100%-controles heeft gekregen en de Koninklijke marechaussee 36.

In dat jaar zijn ongeveer 500.000 passagiers in het kader van de 100%-controles gecontroleerd. De klachten, die bij de douane zijn ingediend, zijn divers van aard. Enkele klachten gaan over bejegening. Verder betreft het algemene klachten over de controle, de wachttijden, de toepassing van bevoegdheden (kledingvisitatie), het openmaken van postzendingen en schadeclaims.

Voor het overige verwijs ik naar de antwoorden van de minister van Justitie op vragen van de leden De Wit en Van Bommel van 3 november 2005, kenmerk 2050602480, die tevens betrekking hadden op de bejegening van de passagiers in het kader van de 100%-controles.

Vraag 5
Deelt u de mening dat álle personen die op Schiphol landen recht hebben op een beleefde, voorkomende behandeling door Nederlandse douanebeambten, leden van de Koninklijke Marechaussee en andere vertegenwoordigers van de Nederlandse overheid? Zo ja, wat gaat u doen om ervoor te zorgen dat álle Surinaamse en Antilliaanse reizigers die worden onderworpen aan een 100%-controle respectvol bejegend worden?

Antwoord
Ik ben van mening dat bij de uitvoering van de 100%-controles dienen de nodige zorgvuldigheid en het vereiste respect te worden betracht, hetgeen onverlet laat dat voortdurend wordt bezien of hierin nog verbetering kan worden gebracht. Dit gebeurt mede op basis van de aanbevelingen van de Nationale ombudsman, suggesties van belangenorganisaties en naar aanleiding van ingediende klachten. Zoals in het rapport van de Nationale ombudsman is aangegeven zijn al veel verbeteringen doorgevoerd sinds de start van de controles eind 2003.

1) Het Parool, 4 december 2006
2) Dit blijkt ondermeer uit het onderzoek van de Nationale Ombudsman, http://www.nationaleombudsman.nl/rapporten/grote_onderzoeken/100procent-controles/documents/rapport2006-230.pdf