Kamerbrief inzake verslag Begrotingsraad d.d. 23 november 2007

De Raad heeft op 23 november 2007 zijn tweede lezing van de ontwerpbegroting voor 2008 afgesloten. Hierbij kunnen de definitieve bedragen voor de verplichte uitgaven als vastgesteld worden beschouwd, aangezien de Raad hier het laatste woord heeft. De niet-verplichte uitgaven zijn ook door de Raad ingeschreven, maar hierover moet nog door het Europees Parlement besloten worden, aangezien het Europees Parlement bij deze uitgaven het laatste woord heeft. Tijdens de zogenaamde conciliatie hebben de Raad en een vertegenwoordiging van het Europees Parlement een politiek akkoord bereikt over de begroting 2008.

Nederland ondersteunt het bereikte akkoord. Daarnaast heeft Nederland tijdens de Raad aangedrongen dat het Europese geld op een correcte manier moet worden uitgegeven. Nederland vindt het onacceptabel dat in het Jaarverslag 2006 van de Europese Rekenkamer slechts een positief betrouwbaarheidsoordeel kon worden gegeven over 40% van de betalingen. Nederland heeft in dit kader tijdens de Begrotingsraad aangedrongen op een verdere verbetering van de interne-controlesystemen, zowel bij de Commissie als in de lidstaten. De door Nederland uitgegeven zogenaamde nationale verklaring is een initiatief dat door andere lidstaten gevolgd zou moeten worden. Door de EP-delegatie werd deze kwestie eveneens aangesneden.

De conciliatie met het Europees Parlement, voorafgaand aan de vaststelling tweede lezing Raad, werd dit jaar gecompliceerd omdat overeenstemming moest worden bereikt met betrekking tot de financiering van Galileo en het EIT.

Hieronder volgen de belangrijkste elementen van de afspraken tussen Raad en de EP-delegatie over de begroting voor 2008.

  1. De betalingskredieten 2008 werden vastgesteld op € 120.346,76 miljard (iets onder 0.96 % van het EU-BNI). De Ecofin Raad had in eerste lezing op 13 juli 2007 met gekwalificeerde meerderheid het totaal aan betalingskredieten op € 119 ,4 miljard gesteld (0,95% van het EU-BNI). Het resultaat van de wijzigingsvoorstellen en amendementen van het EP was dat het totaal aan betalingskredieten in eerste lezing uit kwam op € 124,1 miljard (0,99% van EU-BNI). Het voorstel van de Commissie (VOB2008) bedroeg 0.97% EU-BNI.

In het kader van de begroting-2008 werd tevens afgesproken dat het flexibiliteitsinstrument (maximum per jaar € 200 miljoen) ditmaal ad € 70 miljoen ten behoeve van het GBVB-budget (GBVB-Kosovo missie) wordt ingezet. Het EP had voorgesteld om € 87 miljoen aan het flexibiliteitsinstrument te onttrekken om hulp aan deze gebieden te financieren.

  1. De Nota van wijziging 2 op het Voorontwerp Begroting 2008 is aangenomen.
  2. De Aanvullende begroting no.7 voor 2007 werd aangenomen. Hieruit vloeit een meevaller voor de Nederlandse schatkist voort van circa € 273 miljoen. Deze meevaller leidt tot een verbetering van het EMU-begrotingssaldo in 2007.
  3. De besluitvorming over de financiering van Galileo en het EIT werd afgerond. Er is –als pakket met de EU-begroting 2008- overeenstemming bereikt over de financiering. Nederland kon zich bij de gekwalificeerde meerderheid aansluiten, omdat er, door toedoen van vooral Nederland, Zweden en het VK, een voor Nederland bevredigend resultaat is bereikt.

Ten aanzien van de financiering werd het volgende compromis bereikt:

  • € 400 miljoen wordt bijeengebracht door herschikking binnen het 7e Kaderprogramma (het oorspronkelijke Commissievoorstel voorzag in € 300 miljoen);
  • € 200 miljoen wordt bijeengebracht uit diverse programma’s binnen 1A (alle non-codecisie) waarvan de Commissie verwacht dat hier onderbestedingen zullen plaatsvinden;1
  • € 300 miljoen wordt gehaald uit de marge binnen 1A (ten behoeve van het EIT); en
  • € 200 miljoen wordt gehaald uit het flexibiliteitsinstrument.

In totaal wordt dus nu € 1,1 miljard bijeengebracht uit 1A en het flexibiliteitsinstrument tegenover € 300 miljoen uit het oorspronkelijke Commissievoorstel. De benodigde middelen uit categorie 2 worden hiermee verkleind van € 2,4 miljard tot € 1,6 miljard en zullen thans volledig bestaan uit de onbenutte marge uit het jaar 2007. De financiering heeft dus geen gevolgen voor de plafonds voor de landbouwuitgaven in 2008 en daaropvolgende jaren.

Als onderdeel van het pakket werd ook een tweetal verklaringen door Raad, Commissie en EP aangenomen, nl. een verklaring waarin de eenmaligheid van de amendering van de Financiële Perspectieven werd benadrukt en dat iedere eventuele vervolgfinanciering zou moeten gebeuren binnen het kader van deze Financiële Perspectieven en een verklaring rond de transparante participatie van het Europese bedrijfsleven in Galileo.

De staatssecretaris voor Europese Zaken complimenteerde het voorzitterschap met de gevonden oplossing en stelde dat Nederland met de grootst mogelijke moeite daarmee kon instemmen. Hij noemde daarbij de volgende vier overwegingen die de doorslag hadden gegeven:

  • de inspanning om toch tot een behoorlijke herschikking binnen cat 1 A over te gaan;
  • de heldere verklaring van de drie instellingen dat het amenderen van de FP’ s eenmalig en zonder precedent is;
  • de helder vastgelegde uitgangspunten rond de open en eerlijke deelname van het bedrijfsleven aan Galileo;
  • de qua betalingskredieten prudent uitgevallen EU-begroting 2008.

Het in de Begrotingsraad bereikte akkoord werd formeel bekrachtigd als ‘ A-punt’ in de Landbouwraad van 26 november jl. met alleen een Duitse tegenstem.

Het Europees Parlement zal medio december tijdens de plenaire zitting de begroting voor 2008 uiteindelijk vaststellen.

De staatssecretaris voor Europese Zaken,

Frans Timmermans

1: 02 03 04 Standardisation and approximation of legislation € 28 miljoen; 08 20 en 08 21 Euratom € 50 miljoen; 26 02 01 Procedures for awarding and advertising public supply, works and service contracts € 46 miljoen; 26 03 01 Pan-European eGovernment services to public administrations, enterprises and citizens (IDABC) € 15,9 miljoen; 31 02 01 Conference Interpreter Training for Europe "CITE" € 10,1 miljoen en Decentralised Agencies (linear cut) € 50 miljoen.