Start inzet Langere Zwaardere Vrachtauto's

Alleen de uitgesproken tekst geldt.

Mr. Brock, monsieur Patricot
it is a great honour for us that you are able to attend this special occasion.
Mr. Brock, I am aware that you have made it a priority to implement sustainability initiatives throughout Coca-Cola Enterprises.
The project we’re about to start here, fits in very well with that vision.
I hope you don’t mind that I continue in Dutch, in favour of the Dutch majority of the audience.

Beste mensen,
Weinig merknamen zijn zo ingeburgerd als Coca-Cola.
Het is het waardevolste merk ter wereld, dat steeds weer nieuwe generaties jongeren weet aan te spreken.
Coca-Cola hanteert een ‘smart-mix’ van traditie en innovatie. Het originele colarecept is heilig.
Tegelijkertijd is Coca-Cola al sinds de eerste fabriek in 1894 in Vicksburg Mississippi werd geopend, voortdurend bezig met vernieuwing.

Dat geldt ook zeker voor de productie- en distributie.
John Brock gaat uit van verantwoord en duurzaam ondernemen.
Vandaag zien we een Nederlandse uitwerking.
Vorige week kreeg Coca-Cola Enterprises de Lean & Green Award van het Connekt-programma Duurzame Logistiek.
Van harte gefeliciteerd daarmee!
Ik geef graag de aftrap voor het project met Langere en Zwaardere Vrachtwagens of ecocombi’s.
De ecocombi’s zijn 6,5 meter langer dan een normale trucks.
Dankzij die lengte van 25,5 meter kunnen er 12 pallets extra mee: 8000 1,5 literflessen of bijna 35.000 blikjes méér per rit! Dat bespaart een vijfde op de brandstofkosten
Per jaar is dat 50.000 kilogram minder CO2-uitstoot.
Het mes snijdt voor de transportsector dus aan twee kanten: de brandstofkosten gaan omlaag en de omgeving wordt gespaard.
Het aantal Langere en Zwaardere Vrachtwagens is vorig jaar bijna verdubbeld vergeleken met 2008.

Eind 2009 reden er al 391 over de weg.
Dit kabinet ziet de ecocombi als een van de manieren om de voor Nederland zo belangrijke logistieke keten te verduurzamen.
Ons dichtbevolkte land sluit aan bij de voorlopers in de wereld.
De VS bijvoorbeeld gebruikt de ecocombi nog niet.
Gebruikers in Nederland zijn supermarktketens als AH, Jumbo, Dirk vd Broek en C1000, maar ook Blokker, Rockwool en Spa. En ook bezorgbedrijven als DHL en TNT en de sierteelt hebben de ecocombi ontdekt.
Coca-Cola is een heel aansprekende nieuwe naam in dit rijtje. Dit bedrijf begint er nu aan in samenwerking met Albert Heijn. Eerst met drie ecocombi’s, volgend jaar zes en negen in 2012.
Veiligheid staat voorop.
De chauffeurs krijgen een extra opleiding en er gelden extra eisen aan de vrachtwagens.
Er gelden vaste routes tussen distributiecentra, fabrieken en andere industrieterreinen.
Ze rijden op snelwegen en grotere verbindingswegen.
Recent onderzoek laat zien dat ecocombi’s goed mengen met overig verkeer.
Ze vormen een prima aanvulling op andere duurzame transportmiddelen, zoals de binnenvaart en het spoor.

Dat is ook de ervaring in Scandinavië.
Er rijden al jaren LZV’s en toch houdt spoor een hoog aandeel.
Eigenlijk ook logisch.
Kijk naar Coca-Cola Enterprises.
Het bedrijf heeft een breed beleid om duurzaam te werken.
Voorbeelden: de PET-flessen zijn lichter geworden, hier in Dongen is men zuinig met water en energie en per blikje worden zo weinig mogelijk kilometers gemaakt.
En er wordt gezocht naar opties voor duurzaam transport.
Over de weg, maar ook over water en via het spoor.
Ik ken geen bedrijven die alleen maar overschakelen op duurzaam vervoer voor een korte termijnvoordeeltje.
Het gaat altijd om een bredere filosofie waarbij het bedrijfsleven z’n maatschappelijke verantwoordelijkheid neemt.
Daarom begrijp ik de weerstand niet van de Brusselse spoorlobby tegen de Langere en Zwaardere Vrachtauto’s.
Het is koudwatervrees voor ongewilde effecten, zoals het wegtrekken van vervoer bij spoor of slijtage aan de weg.
Bij VenW monitoren we dat al jaren en er is niets van gebleken.
De gunstige effecten zijn wél helder: jaarlijks 50.000 kilogram minder CO2-uitstoot per ecocombi!
Dat lijkt me argument genoeg om de Europese regels aan te passen en ruim baan te geven aan deze kanjers van de weg.

Het leven wordt niet mooier als we vervoer over de weg bemoeilijken.
Het leven wordt wél aangenamer als we het vervoer over de weg verbéteren en negatieve effecten verminderen.
Daarom steun ik dit initiatief van harte.
Ik gun de ecocombi de ruimte, nu in Nederland, straks in heel Europa.

Mr. Brock,
with this sustainable initiative Coca-Cola Enterprises is setting a good example in the field of international transport. My government gladly supports projects like these. Together, step-by-step, we are building a better world for future generations.