Randstad Urgent: 242 besluiten in 40 projecten in 3 jaar tijd

Het kabinetsproject Randstad Urgent is succesvol door de aanpak met bestuurlijke duo’s en het hanteren van deadlines per project. In drie jaar tijd zijn in veertig projecten 242 besluiten genomen ondanks bestuurlijke drukte. “Het is ons allen gelukt de stroeve polderwieken weer in beweging te krijgen. We hebben vastgeroeste tegenstellingen doorbroken en vastgelopen projecten vlotgetrokken.”, zei Camiel Eurlings, programmaminister Randstad Urgent, tijdens de Randstad-conferentie op maandag 31 mei in de Nieuwe Kerk in Den Haag waar hij dit resultaat presenteerde.

Hij deed dat in het bijzijn van Victor Muller, de spraakmakende CEO van Spyker, die in deze tijden van economische crisis tot verrassing van alles en iedereen de kans greep om Saab over te nemen. Muller: “Het geheim is niet vastzitten aan conventies. En mogelijkheden zien waar anderen ze niet zien.”

Onder de vlag van het programma Randstad Urgent heeft het rijk samen met de regionale en lokale bestuurders in de Randstad heel pragmatisch besluiten genomen. Er is daarbij flink tempo gemaakt, in 40 speciaal geselecteerde projecten. Randstad Urgent is succesvol door de experimentele werkwijze, met bestuurlijke duo’s per project, projectambassadeurs en het hanteren van deadlines voor besluiten.

Randstad Urgent gebruikt bestuurlijke druk als medicijn tegen bestuurlijke drukte. Dat was ook wel nodig, nadat in 2007 de OESO alarm had geslagen over de concurrentiekracht van de Randstad. De besluitvorming was te traag. Daardoor zakte de Randstad weg in de internationale rankings. De laatste Randstad Monitor van TNO laat zien dat de Randstad het relatief goed doet in vergelijking met 19 andere Europese stedelijke regio’s.

Randstad Urgent heeft 40 projecten de impuls gegeven die nodig was, zoals de A4 Midden Delfland, de Schaalsprong van Almere, de Ring Utrecht en alternatieven voor de bedrijventerreinen in de Hoeksche Waard. Er zijn besluiten genomen over woningbouw, openbaar vervoer, natuur, waterveiligheid, bedrijventerreinen, wegen en fietsvoorzieningen. En er is voor veel projecten geld gereserveerd, in totaal zo’n 16 miljard euro.

Inmiddels is ook de uitvoering gestart bij 11 projecten, onder andere knelpunt nr. 2 in de Nationale File Top-50, de A4 tussen Burgerveen-Leiden, de Tweede Maasvlakte, Zwakke schakels in de kust (bij Noordwijk, Katwijk, Scheveningen, Kijkduin), Rotterdam Stadshavens, de Spoorzone Delft en de A12. Daarmee worden de eerste resultaten zichtbaar voor bewoners en bedrijven.

Bestuurlijke samenwerking in zo’n programma als Randstad Urgent wérkt, zo hebben veel regionale en lokale bestuurders minister Eurlings laten weten. Zij pleiten ervoor om er mee door te gaan. Burgemeester Ahmed Aboutaleb: “In de volgende kabinetsperiode moet Randstad Urgent doorgezet worden. Discussie over de bestuurlijke indeling is prima, maar blijf de energie ook richten om de problemen met de bereikbaarheid en de achterstandswijken in de economische kerngebieden aan te pakken.”

Sterke Randstad, sterk Nederland
Onder leiding van coördinerend minister Eurlings werken de ministeries
van Verkeer en Waterstaat, VROM, EZ, LNV en OCW samen met provincies,
stadsregio’s en een groot aantal gemeenten aan een sterke Randstad en
een sterk Nederland.