Aldersadvies Eindhoven

Eindhoven Airport mag tot 2020 in twee stappen 25.000 extra vliegbewegingen uitvoeren. Wel moet de Eindhoven Airport een stevig pakket aan maatregelen voor hinderbeperking en verduurzaming van de luchthaven realiseren. Om deze ontwikkeling mogelijk te maken, wordt een deel van de militaire gebruiksruimte verplaatst.

Het advies gaat uit van een gefaseerde uitbreiding van het aantal vliegbewegingen. In de eerste fase tot 2015 mogen circa 10.000 extra vliegtuigbewegingen plaatsvinden. In 2015 zal worden getoetst of de voorwaarden waaraan de ontwikkeling is verbonden, zijn nagekomen. Als dat het geval is, wordt de tweede fase van de overeengekomen groei vrijgegeven die ruimte biedt voor nog eens 15.000 vliegbewegingen per jaar.

De voorwaarden die in 2015 moeten zijn nagekomen, zijn:
A. 75% van de vliegtuigbewegingen heeft een zakelijke of combi-bestemming (Brainportbestemming)
B. realisatie van een pakket hinderbeperkende maatregelen
C. Duurzaamheid en Leefbaarheid (hoogste ACI-accreditatie voor CO2-neutraliteit, monitoring gezondheid, duurzame landzijdige ontsluiting)
D. Verplaatsing van een deel van de militaire gebruiksruimte

Om de ontwikkeling van civiel verkeer met 25.000 extra vliegbewegingen mogelijk te maken, is het ministerie van Defensie bereid gevonden tot het verplaatsen van militaire gebruiksruimte.

De provincie Noord-Brabant, gemeente Eindhoven, het Samenwerkingsverband Regio Eindhoven (SRE), de Stichting Brainport, de Brabants-Zeeuwse Werkgeversvereniging en Eindhoven Airport hebben aangedrongen op een voortvarende uitvoering van de aangegeven business case onder voorwaarde van uitvoering van de weergegeven maatregelen op het terrein van regionale inpassing.

De omliggende gemeenten kunnen akkoord gaan met 6 km2 geluidsruimte voor civiel gebruik, binnen een totaal (civiel én militair) van 9 km2. De omliggende gemeenten kunnen niet instemmen met de uitvoering van de gehele business case. Op het moment van de evaluatie zullen de omliggende gemeenten een eigenstandige afweging maken over de ontwikkeling na 2015.

De Belangenbehartiging Omwonenden Welschap is van mening dat aan een aantal regionale toetsingspunten op een op zich aanvaardbare wijze invulling is gegeven. Essentiële randvoorwaarde met betrekking tot de geluidsruimte voor BOW is een maximum van 6 km2 civiele ruimte binnen een totaal civiel + militair van 9 km2. Gegeven het feit dat de volledige realisatie van de businesscase van Eindhoven Airport niet past binnen deze randvoorwaarde en de onzekerheid over het militaire gebruik de komende jaren is er voor de BOW onvoldoende basis om het advies te onderschrijven. Indien er op het punt van militair gebruik zekerheid zou bestaan, zou op zich met een groei van de civiele geluidruimte tot 6 km2 ingestemd hebben kunnen worden. De Brabantse Milieufederatie sluit zich bij dit standpunt aan en mist daarnaast het punt van de klimaatschade op grote hoogte ten gevolge van vliegverkeer.