Bijlage-fichedocument - Kamerbrief inzake Informatievoorziening over nieuwe Commissievoorstellen

Fiche 1: Verordening betreffende Europese statistieken van meerjarige teelten

1. Algemene gegevens

Voorstel: Verordening van het Europees Parlement en de Raad betreffende Europese statistieken van meerjarige teelten

Datum Commissiedocument: 21 mei2010

Nr. Commissiedocument : COM(2010) 249

Prelex: http://ec.europa.eu/prelex/detail_dossier_real.cfm?CL=nl&DosId=199346

Nr. impact-assessment Commissie en Opinie Impact-assessment Board: Niet van toepassing

Behandelingstraject Raad: Het voorstel wordt behandeld in de Raadswerkgroep Statistiek. Wanneer behandeling in de Raad zal plaatsvinden is nog niet bekend.

Eerstverantwoordelijk ministerie: Ministerie van Economische Zaken/Centraal Bureau voor de Statistiek in nauwe samenwerking met het Ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit

Rechtsbasis, stemwijze Raad, rol Europees Parlement en comitologie

a) Rechtsbasis artikel 338, lid 1 van het VWEU.

b) Stemwijze Raad en rol Europees Parlement: gekwalificeerde meerderheid, medebeslissing Europees Parlement (gewone wetgevingsprocedure)

c) Comitologie: De Commissie wordt bijgestaan door het Comité voor het Europees Statistisch Systeem.

2. Samenvatting BNC-fiche

Korte inhoud voorstel

Voor de beoordeling en evaluatie van het gemeenschappelijk landbouwbeleid (GLB) en het beheer van de markten op Unieniveau, zijn geharmoniseerde en vergelijkbare actuele en betrouwbare statistische gegevens en indicatoren op Europees niveau essentieel. Deze Verordening vervangt verordening (EEG) nr. 357/79 van de Raad van 5 februari 1979 betreffende de statistische enquêtes naar de wijnbouwoppervlakten en Richtlijn 2001/109/EG van het Europees Parlement en de Raad van 19 december 2001 betreffende door de lidstaten uit te voeren statistische enquêtes voor de vaststelling van het productiepotentieel van bepaalde soorten fruitbomen. Deze zijn volgens de Commissieachterhaald, gelet op de veranderingen in het gemeenschappelijk landbouwbeleid en de informatiebehoefte van de gebruikers van Europese statistieken over meerjarige teelten. Dit voorstel heeft als doel het huidige rechtskader voor Europese statistieken van meerjarige teelten van fruit en wijnbouw te actualiseren, te vereenvoudigen en te optimaliseren door de huidige twee rechtsinstrumenten door slechts één verordening te vervangen. De Commissie is van oordeel dat één verordening het meest geschikte rechtskader is om het gebruik van gemeenschappelijke normen en de productie van vergelijkbare statistieken te garanderen. Daarnaast stelt de Commissie voor om bevoegdheid te krijgen voor het vaststellen van gedelegeerde handelingen op alle onderdelen van eventuele toekomstige nieuwe gegevensproductie (overdracht van bevoegdheden aan de Commissie) op grond van artikel 290 van het EU-Werkingsverdrag.

Volgens de Commissie leveren de voorgestelde maatregelen een bijdrage aan de vermindering van de administratieve lastendruk in de Europese Unie. Verder heeft het voorstel tot doel de bestaande wetgeving, verordening (EEG) nr. 357/79 en richtlijn 95/57/EG, in te trekken.

Bevoegdheidsvaststelling en subsidiariteits- en proportionaliteitsoordeel

Nederland acht artikel 338 lid 1, VWEU de juiste rechtsbasis voor dit voorstel. Nederland beoordeelt de subsidiariteit positief en de proportionaliteit deels positief en deels negatief.

Nederlandse positie en eventuele acties

Nederland verwelkomt het initiatief van de Commissie voor een gewijzigde wettelijke basis betreffende de samenstelling en verspreiding van Europese statistieken over meerjarige teelten binnen een geharmoniseerd kader. Nederland beschouwt de voorliggende verordening als een essentiële maatregel ter verbetering van de beschikbaarheid van geharmoniseerde Europese statistieken over meerjarige teelten. Hierdoor wordt de inhoud, de kwaliteit, de vergelijkbaarheid en de tijdigheid van de statistische informatie verbeterd. Nederland plaatst echter wel kanttekeningen bij de voorstellen die leiden tot meer flexibiliteit voor de Commissie voor eventuele latere aanpassingen aan het voorstel door middel van gedelegeerde handelingen. Nederland kan op hoofdlijnen instemmen met het voorstel uitleg).

3. Samenvatting voorstel

Inhoud voorstel

Het analyseren en evalueren van de meerjarige teelten op EU-niveau vindt thans plaats op basis van r ichtlijn 2001/109/EG 1 en verordening (EEG) nr. 357/79 2 . Op grond hiervan dienen de lidstaten al statistische gegevens in bij de Commissie (Eurostat). Dit betreft vijfjaarlijkse statistische informatie over fruitsoorten en het met fruitbomen beplante areaal op hun grondgebied 3 . Daarnaast leveren de betrokken lidstaten 4 elke tien jaar informatie over de totale wijnbouwoppervlakte en jaarlijks informatie over de opgetreden veranderingen in de met wijndruivenrassen beplante wijnbouwoppervlakte. Het onderhavige voorstel heeft tot doel het scheppen van een gewijzigd juridisch kader voor de al bestaande gegevensverzameling en het vaststellen van geharmoniseerde regels voor de verzameling, de productie en de verspreiding van gegevens over meerjarige teelten. Het voorstel heeft niet de bedoeling een nieuw statistisch domein te openen en leidt niet tot nieuwe gegevensverzamelingen, maar bevat maatregelen ter vermindering van de administratieve lastendruk. Deze maatregelen hebben in het bijzonder betrekking op de levering van statistische gegevens over wijnbouw. Daarnaast geeft het voorstel een aantal definities en bijlagen aan voor de verzameling van de gegevens. Deze hebben betrekking op de productie van vijfjaarlijkse statistische informatie zoals omschreven in de bijlagen.

  • Bijlage I:variëteiten van meerjarige teelten;

  • Bijlage II:statistische gegevens voor de aanplant van fruit-en olijfbomen;

  • Bijlage III: statistische gegevens over wijngaarden (niet van toepassing voor Nederland)

Daarnaast wordt voorgesteld om de Commissie bevoegdheden te geven om op basis van artikel 290 van het Verdrag betreffende de werking van de Europese Unie gedelegeerde handelingen vast te stellen inzake nieuwe gegevensproductie, alsmede een aantal definities en regels voor de verzameling, toezending en verspreiding van de gegevens.

Impact assessment Commissie

Er is geen Impact assessment door de Commissie opgesteld.

4. Bevoegdheidsvaststelling en subsidiariteits- en proportionaliteitsoordeel

  1. Bevoegdheid

De Commissie baseert haar voorstel op artikel 338 lid 1 VWEU. Op grond van dit artikel nemen het EP en de Raad volgens de gewone wetgevingsproceduremaatregelen aan voor de opstelling van statistieken wanneer zulks voor de vervulling van de taken van de Unie nodig is. Volgens Nederland is dat de juiste rechtsgrondslag.

  1. Functionele toets:

  • Subsidiariteit: positief

  • Proportionaliteit: deels positief, deels negatief

  • Onderbouwing:

De verordening heeft tot doel de systematische productie en samenstelling van geharmoniseerde en vergelijkbare Europese statistieken over meerjarige teelten te verbeteren Deze zijn nodig ter ondersteuning van het gemeenschappelijk landbouwbeleid (GLB). Dit kan niet op een afdoende wijze door de lidstaten afzonderlijk worden uitgevoerd en kan daarom beter door de Unie worden verwezenlijkt. Een verordening is het juiste instrument, aangezien hierdoor in de gehele Europese Unie dezelfde regels kunnen gaan gelden. Hierdoor kan het gebruik van gemeenschappelijke normen en de productie van hoogwaardige kwalitatieve en vergelijkbare statistieken op EU-niveau worden gegarandeerd. De verordening beperkt zich tot de relevante maatregelen om vergelijkbare statistieken op Europees niveau te kunnen samenstellen. De verordening gaat niet verder dan nodig is om deze doelstellingen te realiseren.In de verordening zijn alleen geharmoniseerde statistische definities opgenomen. Delidstaten mogen zelf beslissen welke nationale gegevensbronnen zij voor de opstelling van de statistieken gebruiken. Deze verordening leidt niet tot extra administratieve lasten en kosten. Wel kunnen er kanttekeningen geplaatst worden bij de voorstellen in het kader van de bevoegdheidsdelegatie. Deze zullen door Nederland kritisch worden beschouwd (zie onder 9 voor meer uitleg).

  1. Nederlands oordeel:

Nederland onderschrijft het oordeel van de Commissie ten aanzien van de subsidiariteit en proportionaliteit. Nederland acht het van belang dat de Commissie beschikt over geharmoniseerde en onderling vergelijkbare Europese statistieken over fruit-, wijn- en druiventeeltsector, omdat deze een belangrijke basis vormen voor de ontwikkeling, het beheer, de evaluatie en monitoring van de gemeenschappelijke ordening van de landbouwmarkten, in het bijzonder de sectoren fruit alsmede wijn.

5. Implicaties financieel

  1. Consequenties EG-begroting

n.v.t.

  1. Financiële consequenties (incl. personele) voor rijksoverheid en/ of decentrale overheden

Dit voorstel heeft geen financiële consequenties voor Nederland.

Dewerkzaamheden die voortkomen uit deze verordening zijn al opgenomen in het werkprogramma van het CBS, en worden reeds door het CBS uitgevoerd 5 en kunnen worden opgevangen binnen de bestaande capaciteit. Aan de toekomstige voorgestelde gedelegeerde handelingen kunnen echter mogelijk wel kosten verbonden zijn. Mocht dit het geval zijn dan zullen deze eventuele budgettaire gevolgen worden ingepast op de begroting van het beleidsverantwoordelijke departement conform de regels budgetdiscipline.

  1. Financiële consequenties (incl. personele) voor bedrijfsleven en burger

n.v.t.

  1. Administratieve lasten voor rijksoverheid, decentrale overheden

Het onderhavige voorstel bestaat uit bestaand beleid. Nederland hoeft op basis van de voorgestelde verordening alleen statistische gegevens aan de Europese Commissie (Eurostat) te leveren over de productie van appelen en peren. De overige fruitsoorten vallen voor Nederland onder de minimum grens van 500 hectare per fruitsoort of komen in Nederland niet voor.

  1. Administratieve lasten voor bedrijfsleven en burger

Dit voorstel leidt niet tot additionele administratieve lasten voor de Nederlandse fruittelers. De administratieve lasten voor de Nederlandse fruittelers van appelen en peren zullen naar aanleiding van dit voorstel gelijk blijven. De toekomstige voorgestelde gedelegeerde handelingen kunnen echter mogelijk wel leiden tot additionele administratieve lasten.

6. Implicaties juridisch

  1. Consequenties voor nationale en decentrale regelgeving en/of sanctionering beleid

n.v.t.

  1. Voorgestelde implementatietermijn (bij richtlijnen en kaderbesluiten), dan wel voorgestelde datum inwerkingtreding (bij verordeningen en beschikkingen) met commentaar t.a.v. haalbaarheid

Deze verordening treedt in werking op de dag volgende op die van haar bekendmaking in het Publicatieblad van de Europese Unie.

  1. Wenselijkheid evaluatie-/horizonbepaling

In het voorstel is geen evaluatiebepaling opgenomen. Nederland acht het wenselijk dat er wel een evaluatiemoment in de verordening wordt opgenomen. Dat zou volgens Nederland kunnen door middel van een verslag, dat de Commissie indient bij het Europees Parlement en de Raad, over de uitvoering, de resultaten en de algehele beoordeling van de verordening.

7. Implicaties voor uitvoering en handhaving

In artikel 4 van de Wet op het Centraal Bureau voor de Statistiek is bepaald dat het CBS op nationaal niveau belast is met de productie van communautaire statistieken. Het CBS dient de statistische resultaten in bij de Commissie (Eurostat). Nederland voorziet geen complicaties bij de uitvoering van het onderhavige voorstel.

8. Implicaties voor ontwikkelingslanden

Geen

9. Nederlandse positie (belangen en eerste algemene standpunt)

Het onderhavige voorstel sluit aan bij bestaand Nederlands beleid. Daarbij acht Nederland het van belang dat er voor de ondersteuning van het gemeenschappelijk landbouwbeleid, in het bijzonder in het kader van de gemeenschappelijke ordening van de markten in de sector fruit en wijn, op EU-niveau onderling vergelijkbare statistische gegevens beschikbaar zijn. In dit kader ondersteunt Nederland het verzamelen van de gegevens zoals door de Commissie wordt voorgesteld. Nederland hanteert hierbij ten algemene wel het uitgangspunt dat het bij datacollectie altijd moet gaan om 'need to know' en niet 'nice to know'. De gegevensverzameling en de bevoegdheden van de Commissie m.b.t. de gegevensverzameling moeten beperkt blijven tot de effectiviteit van het marktbeheer.

Mede vanwege voorgaande overweging heeft Nederland bezwaar bij het voorstel dat de Commissie de bevoegdheid krijgt om gedelegeerde handelingen vast te stellen op alle onderdelen van eventuele toekomstige nieuwe gegevensproductie. Dit leidt weliswaar tot meer flexibiliteit voor de Commissie, maar Nederland zal kritisch zijn bij het toekennen van een bevoegdheid gedelegeerde handelingen vast te stellen, omdat al kleine aanpassingen van de voorgestelde onderdelen door middel van toekomstige gedelegeerde handelingen kunnen leiden tot additionele lasten en kosten. Op dit moment is nog niets bekend over de invulling van de toekomstige gedelegeerde handelingen. Hierdoor bestaat er enige bezorgdheid over mogelijke toekomstige gevolgen voor de administratieve belasting voor respondenten en de kosten voor het nationale en Europees statistisch systeem.

Daarnaast zal Nederland voorstellen dat de toekomstige gedelegeerde handelingen altijd dienen te worden voorzien van een Impact Assessmentof kosten/baten-analyse. Hierbij is voor Nederland van belang dat de administratieve belasting voor bedrijfsleven en burger alsmede de kosten voor het statistisch systeem expliciet in kaart worden gebracht, voordat de gedelegeerde handelingen worden vastgesteld. Verder acht Nederland het van belang dat bij de toekomstige invulling van gedelegeerde handelingen zoveel mogelijk wordt aangesloten bij de thans beschikbare gegevensbronnen.

Nederland acht het tenslotte van belang dat in de verordening een evaluatiemoment wordt opgenomen. Dat zou volgens Nederland kunnen door middel van een verslag, dat de Commissie om de vijf jaar indient bij het Europees Parlement en de Raad, over de uitvoering, de resultaten en de algehele beoordeling van de verordening alsmede dat de Commissie tijdens haar voorbereidende werkzaamheden het nodige overleg pleegt, ook op deskundigenniveau. Nederland zal zich hiervoor inzetten.

De onderstaande punten worden niet aan het parlement gezonden.

Nederland zal met gelijkgezinde lidstaten coalities vormen en zich maximaal inzetten voor en aandringen op dat de bepalingen in het voorstel met betrekking tot gedelegeerde handelingen nader wordt uitgewerkt en zich maximaal inzetten om de uitoefening van bevoegdheidsdelegatie in de tijd te beperken. Er zal, conform artikel 290 van het Verdrag betreffende de werking van de Europese Unie, expliciet in de verordening moeten worden gespecificeerd wat de doelstellingen, inhoud, strekking en duur van de bevoegdheidsdelegatie zullen zijn. Nederland kan niet akkoord gaan om de uitoefening van de delegatie aan de Commissie toe te kennen voor onbepaalde tijd, zoals door de Commissie wordt voorgesteld.

10. Signalering en advisering

Niet van toepassing

11. Europees krachtenveld en acties

a) Europees krachtenveld

De verwachting is dat een meerderheid van de lidstaten evenals Nederland het voorstel zal verwelkomen. Verder lijkt een meerderheid evenals Nederland kritisch over de bevoegdheidsdelegatie door middel van gedelegeerde handelingen.

b) Standpuntverkennende notitie

n.v.t.

c) Nederlands impact assessment

n.v.t.

d) Lobby

n.v.t.

12. Betrokken partijen

a) Eerstverantwoordelijk ministerie

Ministerie van Economische Zaken/Centraal Bureau voor de Statistiek in nauwe samenwerking met het Ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit

b) Contactpersoon eerstverantwoordelijk ministerie

Ministerie van Economische Zaken

Daan von Berg, Centraal Bureau voor de Statistiek, Beleidsstaf Internationale Zaken

tel.: 070- 337 4140, e-mail: dgr.vonberg@cbs.nl

Martijn Koolen, Bureau Bestuursraad

Tel.: 070 379 7376, e-mail: M.J.Koolen@minez.nl

Ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit

Denise Lutz, Programma Directie GLB

Tel.:070-3784436, email: d.m.s.lutz@minlnv.nl

Ingeborg van Tilborg-van Loon, Programma Directie GLB,

Tel.:070-3786561, email: i.van.tilborg-van.loon@minlnv.nl

c) Contactpersonen betrokken ministeries/ decentrale overheden

Ministerie van Financiën:

Evelien de Wind, Directie Buitenlandse Financiële Betrekkingen,

tel.: 070-3427841, e-mail: e.wind@minfin.nl

Sabine Klok, Directie Buitenlandse Financiële Betrekkkingen,

tel.: 070-3428218, e-mail: s.klok@minfin.nl

Geer ten Cate, Inspectie der Rijksfinanciën,

tel.: 070-3427049, e-mail: g.cate@minfin.nl

Eva Buitenkamp, Regiegroep Regeldruk,

tel.: 070-3428660, e-mail: e.l.buitenkamp@minfin.nl

Ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit

Theo Gottenbos, Directie Financiële en Economische Zaken,

tel.: 070- 3784529, e-mail: t.h.gottenbos@minlnv.nl

Ministerie van Buitenlandse Zaken

Liesje Klomp, Directie Integratie Europa,

tel.: 070 348 5712 email: l.klomp@minbuza.nl

13. Contactambtenaar financiële afdeling

Fabian Verheule, Directie Financieel-Economische Zaken

tel.: 070-3797432, email: f.j.j.verheule@minez.nl

14. Contactambtenaar juridische afdeling

Jaap Haasnoot, Directie Wetgeving en Juridische Zaken

tel.: 070-3797953, email: j.haasnoot@minez.nl

1 Richtlijn 2001/109/EG van het Europees Parlement en de Raad van 19 december 2001 betreffende door de lidstaten uit te voeren statistische enquêtes voor de vaststelling van het productiepotentieel van bepaalde soorten fruitbomen.

2 Verordening (EEG) nr. 357/79 van de Raad van 5 februari 1979 betreffende de statistische enquêtes naar de wijnbouwoppervlakten

3 Voor Nederland geldt alleen de levering van statistische informatie over de fruitsoorten appelen en peren.

4 Deze verordening is niet van toepassing voor Nederland omdat er in Nederland geen sprake is van 500 hectare of meer aan geteelde wijnstokken

5 http://www.cbs.nl/nl-NL/menu/methoden/dataverzameling/onderzieksbeschrijven_productie_appels_en_peren.htm en http://www.cbs.nl/nl-NL/menu/methoden/dataverzameling/2007-onderzoeksbeschrijving-fruitteelt-oppervlakte.htm

7

Bijlage fichedocument, pagina