Rapport Deuren open

Nederland moet het internationaal basisonderwijs legaliseren en het internationaal onderwijs beter promoten. Dat zijn enkele aanbevelingen uit het rapport Deuren Open! dat Innovatieplatformlid Kees Tetteroo vandaag heeft overhandigd aan Renk Roborgh namens staatssecretaris Van Bijsterveldt van het ministerie OCW.

De kwaliteit en het aanbod van internationaal onderwijs in Nederland zijn goed, maar dat is onvoldoende bekend bij internationale bedrijven, expats en internationale topuniversiteiten. Bovendien wordt internationaal basisonderwijs nu alleen gedoogd. Strikt genomen mag onderwijs in Nederland alleen in het Nederlands worden gegeven. Dat moet veranderen. Goed internationaal onderwijs is een belangrijke vestigingsvoorwaarde voor internationale bedrijven en voor hun werknemers. Daarnaast zorgt het voor een internationale oriëntatie van de eigen beroepsbevolking in Nederland.

Er zijn in Nederland ongeveer 40 scholen voor internationaal onderwijs met bijna 13.000 leerlingen. Tweetalig onderwijs, regulier onderwijs dat deels in het Engels wordt gegeven, is goed voor 100 scholen met 15.000 leerlingen. ‘Opvallend is dat naast klassieke privaat internationale scholen ook binnen het reguliere voorgezet onderwijs het tweetalige onderwijs op havo en vwo sterk in opkomst is. Dat is een verheugende ontwikkeling die meer aandacht en support verdient’, zo benadrukt Kees Tetteroo.

Support, dat is ook een van de aanbevelingen uit het rapport. Met deskundige ondersteuning vanuit oa de VNG wordt het makkelijker om een school te kunnen stichten, of een reguliere school met internationaal onderwijs te kunnen uitbreiden. Daardoor kunnen niet alleen meer kinderen van expats, maar ook meer Nederlandse kinderen deelnemen aan internationale curricula.

Verder moet de toelating van buitenlandse leerkrachten versoepelen. Deze aanbeveling is inmiddels meegenomen in de discussie rond de aanstaande aanpassingen van Wet Arbeid Vreemdelingen. ‘Het ziet ernaar uit dat leraren voor het internationale onderwijs een uitzonderingspositie gaan krijgen, zodat scholen gemakkelijker leraren van buiten de Europese Unie kunnen aantrekken.’, aldus staatssecretaris Van Bijsterveldt. De kwaliteit van het internationaal onderwijs hangt sterk af van bevoegde leerkrachten die native speaker zijn. Een versoepeling betekent een sprong voorwaarts in de kwaliteit.