Meeste signalen bij ConsuWijzer over telefonische verkoop

ConsuWijzer heeft in het eerste halfjaar van 2010 ongeveer 52.000 vragen en klachten ontvangen. Dat maakte de organisatie maandag 2 augustus 2010 bekend.

De meeste meldingen, ruim 11.000, gaan over rechten bij verkoop aan de telefoon. ConsuWijzer.nl werd in de laatste zes maanden één miljoen keer bezocht.

Bel-me-niet Register

OPTA en de Consumentenautoriteit kunnen optreden wanneer bedrijven zich niet houden aan de regels voor telemarketing. OPTA gaat bijvoorbeeld over het Bel-me-niet Register. De Consumentenautoriteit over misleidende en agressieve verkoop.

OPTA heeft in de eerste helft van 2010 29 bedrijven aangesproken. Over deze bedrijven kwamen klachten binnen bij ConsuWijzer. Ook heeft OPTA vier officiële waarschuwingen uitgedeeld aan bedrijven die zich waarschijnlijk niet hielden aan de regels voor telemarketing. OPTA doet op dit moment onderzoek naar meerdere bedrijven.

Agressieve werving

Ook de Consumentenautoriteit heeft op dit moment meerdere bedrijven in onderzoek. Onder andere een bedrijf dat zich niet lijkt te houden aan de regels voor telemarketing. Eerder gaf zij hiervoor al aan drie bedrijven een boete. Ook dit onderzoek is gestart naar aanleiding van klachten bij ConsuWijzer. Misleidende en agressieve werving, onder andere via de telefoon, krijgt ook in 2010 en 2011 extra aandacht van de Consumentenautoriteit.

Informatieloket

ConsuWijzer is het informatieloket van de overheid dat consumenten informeert over hun rechten en waar zij terecht kunnen met klachten. Het is een gezamenlijk project van OPTA, de Consumentenautoriteit en NMa.