Ontbinding en liquidatie MTS Amsterdam N.V.

Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Postbus 20018
2500 EA 'S-GRAVENHAGE


Datum 17 augustus 2010
Betreft Ontbinding en liquidatie MTS Amsterdam N.V.
Ons kenmerk FIN/2009/1570 M

Geachte voorzitter,

Hierbij informeer ik u over de ontbinding van MTS Amsterdam N.V. (MTS Amsterdam). Op 9 april 2009 hebben de aandeelhouders van MTS Amsterdam besloten tot ontbinding van de NV per 1 oktober 2009 gevolgd door een liquidatie. Op 23 maart jl. heeft de laatste aandeelhoudersvergadering plaatsgevonden. Door goedkeuring van het vereffeningbesluit op deze aandeelhoudersvergadering, gevolgd door de uitbetaling aan de aandeelhouders, is de liquidatie afgerond.

MTS Amsterdam is op 16 juli 1999 opgericht als elektronisch handelsplatform om staatsleningen (DSL’s, Dutch State Loans en DTC’s, Dutch Treasury Certificates ) op te verhandelen. Primary dealers en andere banken hadden toegang tot de handel op MTS Amsterdam.
MTS S.p.A. uit Italië hield 30% van de aandelen in MTS Amsterdam. De staat hield 5% van de aandelen in MTS. De overige 65% van de aandelen werd door 13 andere partijen gehouden, voornamelijk primary dealers, die ook ieder een evenredig deel van 5% van de aandelen hielden.

Deelname van de staat in het aandelenkapitaal werd destijds nodig geacht om het publieke belang beter te kunnen waarborgen. Het publiek belang is terug te vinden in de oprichtingsakte van MTS Amsterdam: het bevorderen van de transparantie, liquiditeit en efficiëntie op de secundaire markt voor staatsleningen. Hiertoe gaven de primary dealers op MTS Amsterdam continu bied-en laatkoersen af voor DTC’s en DSL’s, waarover alle marktpartijen (tegen een kleine vergoeding) real time konden beschikken. Ook werden vertraagde koersen, fixings en informatie over verhandelde volumes op internet gepubliceerd door MTS Amsterdam.

Het business model van MTS Amsterdam was in grote lijnen een kopie van dat van MTS S.p.A. Het marktmodel van MTS S.p.A, waarbij alle primary dealers op één handelsplatform prijzen afgeven, en de bewezen technologie van MTS S.p.A hadden sterk bijgedragen aan de liquiditeit van Italiaanse staatsobligaties.

In de loop van de tijd zijn er als gevolg van marktontwikkelingen steeds meer elektronische handelsplatforms bij gekomen. Tegelijkertijd ontstond bij de staat het besef dat om het publiek belang te waarborgen, dat wil zeggen om transparantie, liquiditeit en efficiency te bevorderen, het niet noodzakelijk is dat alle primary dealers op één platform quoteren. Wanneer toetredingsbarrières klein zijn, er transparantie is over de prijzen en de tarieven laag zijn, zullen marktpartijen immers van prijsverschillen gebruik maken, zogenaamde arbitrage, waardoor prijsverschillen verdwijnen en de liquiditeit geborgd is.

Sinds april 2008 biedt de staat de primary dealers daarom de mogelijkheid zelf een platform te kiezen waarop ze aan hun quoteerverplichting voor DSL’s en DTC’s voldoen, mits het platform van hun keuze aan bepaalde objectieve criteria voldoet die bovengenoemde arbitrage garanderen, onder andere door de verspreiding van prijsinformatie. Op dit moment voldoen vier platforms aan de voorwaarden: ICAP Electronic Broking, EUREX Bonds GmbH, BGC Brokers LP en het MTS platform (van EuroMTS Ltd., zie hieronder). Het stelsel staat echter open voor andere geïnteresseerde platforms.
Met de verplichting te quoteren op een platform dat voldoet aan bepaalde objectieve criteria was het hierboven genoemde publieke belang ook geborgd zonder het aandeelhouderschap van de staat in MTS Amsterdam.

De beleidswijziging van de staat was voor MTS Amsterdam aanleiding tot een strategische heroriëntatie met als conclusie dat consolidatie gewenst was om primary dealers en andere klanten in de toekomst goed te kunnen blijven bedienen en om in een betere positie te zijn om toekomstige uitdagingen aan te gaan, mede door efficiëntere besluitvorming en kostenbesparingen.

MTS S.p.A. heeft daarop op 1 april 2009 een voorstel gedaan aan de overige aandeelhouders om MTS Amsterdam te ontbinden, de bezittingen en verplichtingen van MTS Amsterdam te liquideren en een Nederlandse divisie op te richten van EuroMTS Ltd, de in Londen gevestigde, 100% dochtermaatschappij van MTS S.p.A, om de activiteiten van MTS Amsterdam voort te zetten. Daarbij garandeerde MTS S.p.A de aandeelhouders minimaal de boekwaarde per eind 2009 en werd een aantrekkelijk tariefvoorstel voor quotering gedaan voor de komende drie jaar. Dit laatste was van belang omdat de meeste aandeelhouders (behalve MTS S.p.A) ook gebruiker zijn.
Aangezien het publiek belang al geborgd werd via de hierboven genoemde verplichtingen van primary dealers was het aanbod voor de staat extra aantrekkelijk omdat met de ontbinding een einde zou komen aan de ongewenste situatie dat de staat slechts aandeelhouder was van één van de elektronische handelsplatforms, hetgeen oneerlijke concurrentie zou kunnen betekenen ten opzichte van de overige handelsplatforms.

De activiteiten van MTS Amsterdam zijn inmiddels ondergebracht in een Nederlandse divisie van EuroMTS Ltd (MTS Netherlands). De staat gebruikt het MTS platform dus nog steeds voor de uitgifte en her-uitgifte van staatsleningen, maar heeft hier nu geen aandelenbelang meer in.

Na de ontbinding is het resterende kapitaal van MTS Amsterdam verdeeld onder de aandeelhouders. Gelijk aan haar aandelenbelang heeft de staat 5% hiervan ontvangen: € 54.918,60. De staatsschuld wordt hierdoor met dit bedrag verkleind. Hiertegenover staat een kleine meerjarige kaderrelevante tegenvaller van € 6.000, aangezien er geen dividenduitkeringen meer zullen plaatsvinden. Ten slotte moet worden vermeld dat er na ontbinding geen risico’s in de vorm van garanties en/of vrijwaringen bij de staat achterblijven.
Hoogachtend,

de minister van Financiën,

mr. drs. J.C. de Jager